6 نمونه از تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران

همواره همه ی انسان ها در تلاش اند تا در زندگی خود با انجام یک سری از کارها، به اهداف شان برسند. سرمایه‌گذاری یکی از آن اقدامات است که می تواند برای سریع تر محقق شدن هدف های مان کمک بزرگی به ما بکند. البته سرمایه گذاری نیز مانند بقیه کارها نیاز به رعایت اصول و قوانینی دارد و در عین حال عواملی هستند که بر روی آن تاثیر گذار باشد. تصمیمات سرمایه‌گذاران بر روی معاملات بسیار تاثیر گذار است، به همین دلیل اگر میخواهیم وارد این عرصه شویم و در آن قدم بهتر برداریم، شایسته است که با تیپ های مختلف سرمایه گذاران آشنایی داشته باشیم. برای مثال باید دانست که تیپ شخصیتی معامله گر و یا تحلیلگر، تیپ شخصیتی مناسب بورس و … چگونه است و چه اقداماتی در هنگام مواجه شدن با آن ها باید انجام داد.

برای شناختن بیشتر تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران و آشنایی با نوع رفتار آن ها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران

روانشناسان با انجام تحقیقات و مورد بررسی قرار دادن رفتار های سرمایه گذاران، در ابتدای سرمایه گذاری و در طول آن و همچنین به هنگام نوسانات شدید بازار ، باعث شد تا به نتیجه های مهم و قابل توجهی برسند. در طی این تحقیقات ۶ تیپ شخصیتی سرمایه‌ گذاران بیشتر از سایر تیپ‌ها بر روی بازارهای سرمایه تاثیر گذار بوده است.

  1. آرمان‌گرا
  2. شکل‌گرا
  3. عمل‌گرا
  4. آمیزگر
  5. برون‌فکن
  6. واقع‌بین

موارد نام برده شده اسامی انتخاب شده برای تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران هستند. ما در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

تیپ شخصیت سرمایه گذار آرمان‌گرا (Idealist)

افرادی که دارای این تیپ از شخصیت هستند اطمینان بیش از حد در رابطه با استعدادهای تجاری خود دارند و از اعتماد به‌نفس بالایی در این زمینه برخوردار هستند. آن‌ها عموما همیشه نسبت به بازار و شرایط آن خوش بین‌اند.

اینگونه افراد هرگز اطلاعاتی که برخلاف دیدگاه مثبت خودشان می باشد را در نظر نمی گیرند. آرمان‌گرا‌ها الگوهایی را که حقیقی نیستند و خودشان با مثبت اندیشی آن را پدید آوردند یعنی صرفا زاده ی ذهن شان است را در بازار دنبال می‌کنند. سرمایه گذار آرمان‌گرا هیچ‌وقت تحقیقات کامل انجام نمی‌دهد و فقط به تحلیل‌های مثبت دیگران تکیه می کند. یکی از ویژگی های مثبت آنان این است که آن‌‌ها چون تصور می‌کنند نسبت به بقیه از  بهره‌ی هوشی بالاتری برخوردار هستند، همیشه و در هر حال می‌توانند سرمایه‌ی خود در بازار را کنترل کنند و بر روند بازار تسلط داشته باشند.

تیپ شخصیتی سرمایه گذار شکل‌گرا (Framer)

سرمایه گذاران شکل گرا، در هنگام بسترهای سرمایه گذاری خود بسیار دقیق هستند و در پیگیری و ارزیابی آن کوتاهی نمی کنند. قسمتی از تیپ شخصتی این دسته از سرمایه گذاران، مطابقتی با تیپ شخصیتی مناسب بورس دارد زیرا آن ها بخش‌های کوچک و فرعی سرمایه گذاری را با دقت رصد می‌کنند اما توجهی به برنامه‌ و مسیر کلی ندارند.

این افراد عموما مسائل را خوب تحلیل نمی کنند و به جای آن‌که چندین کانال سرمایه گذاری پیوسته به‌ هم داشته باشند؛‌ میزان زیادی پول نقد بدون استفاده در حساب بانکی‌شان دارند.

تیپ شخصیتی سرمایه گذار عمل‌گرا (Pragmatic)

تیپ شخصیتی افراد سرمایه گذار عمل‌گرا، دقیقا نقطه‌ی مقابل شخصیت سرمایه گذار آرمان‌گراست. این دسته از سرمایه گذاران تصویر واقع بینانه و حقیقی از بهره‌ی هوشی، توانایی و مهارت‌های اقتصادی و تجاری خود دارند. آن‌‌‌ها همیشه توانایی‌های خود را با شک و تردید بررسی می‌کند.

عمل‌گرایان همیشه نوسانات و احتمالات سرمایه گذاری را در نظر می‌گیرند و به بازار سرمایه اطمینان آنچنانی ندارند. آن‌ها برای تایید درستی تحلیل‌های خود سعی دارند که کامل تحقیق میکنند و برخلاف آرمان گرا ها به منابع عمومی اتکا نمی کنند.

تیپ شخصیتی سرمایه گذار آمیزگر (Integrator)

آمیز‌گرایان ابعاد مختلف سرمایه گذاری خود را اجزای به ‌هم وابسته و تاثیر گذار بر روی یک‌دیگر می‌دانند و به هنگام سرمایه گذاری تمام عوامل بیرونی بازار را در نظر می‌گیرند.

افراد آمیز‌گرا درک کاملی از همبستگی عملکرد بخش‌های مختلف بازارهای مالی دارند از همین رو سرمایه‌ی خود را براساس این همبستگی تنظیم می‌کنند.

تیپ شخصیتی سرمایه گذار برون‌ فکن (Reflector)

سرمایه گذار برون‌فکن اشتباهات خود را که باعث شده در بازار ضرر کند را به سختی می پذیرد. این افراد حتی پس از اثبات این‌ موضوع که مشکل و ضرر به‌خاطر تصمیم نادرست آن‌‌ها به‌وجود آمده هم برای اصلاح تصمیمات خود اقدامی نمی کنند و گاهی به کل از انجام این کار کنار می کشند.

برون‌فکن از اعتراف و پذیرش اشتباهاتش امتناء می‌کند و سعی دارد نتیجه‌ی بد را به بقیه و عوامل موجود نسبت بدهد. به همین دلیل آن ها دیر تصمیم گیری می کنند تا از نظر خوشان کمتر دچار اشتباه شوند.

تیپ شخصیتی سرمایه گذار واقع‌ بین (Realist)

این دسته از سرمایه گذاران برخلاف برون فکن‌‌‌ها در مواجه با پیامد تصمیمات اشتباه‌شان سخت و غیر منعطف نیستند. واقع بین‌ها پیامد اشتباهات خود را می‌پذیرند و برای حل مشکل پیش آمده همیشه آماده‌اند. آن‌‌ها برای توجیه مشکل یا ضرر پیش آمده بهانه‌ تراشی نمی‌کنند و اشخاص یا عوامل دیگر را مقصر نمی‌دانند.

یک سرمایه گذار واقع بین به‌طور کامل مسئولیت اشتباه خود را قبول می‌کند و احساس تأسف و ندامت بیش از حد در این باره ندارد. به‌همین خاطر هنگام تصمیم‌گیری‌‌ ترس زودتر به سراغ او نمی‌رود و در شرایطی مناسب و با ذهنی آرام تصمیم می‌گیرد.

 دیگر تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران

نوع دیگری برای دسته بندی شخصیت های سرمایه گذاران حوزه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است. در طی پژوهشی توسط “کمیسیون اوراق بهادار بریتیش کلمبیا” (British Columbia Securities Commission) در کشور کانادا با نام «سرمایه‌گذار باهوش ملی» انجام گرفته است. طی این تحقیق مشخص شد هر بخش از کشور کانادا تحت سلطه‌ی کدام نوع از تیپ های شخصیتی سرمایه‌ گذاران است.

طبق این تحقیقات انجام شده سرمایه گذاران به ۵ دسته‌ی تقسیم می‌شوند.

  1. بی‌باک
  2. سخت‌ کوش
  3. عجول
  4. محتاط
  5. هیجانی

تیپ شخصیتی مناسب بورس

سرمایه گذار بی‌ باک

افراد بی‌ باک و شجاع در سرمایه گذاری بسیار انعطاف پذیر و نظرشان قابل تغییر است. آن‌ها برون گرا هستند و می توانند هر پیش آمدی را در سرمایه گذاری بپذیرد.

سرمایه گذار بی باک از هر چیزی به سرمایه گذاری بیشتر علاقه‌مند است و اکثر اوقات از یک مشاور برای اجرای امور کمک می‌گیرند. به طور کلی می توان گفت سرمایه گذار بی‌‌باک بهترین نوع رفتاری که یک سرمایه گذار می تواند داشته باشد را دارد. بنابراین اگر تیپ شخصیتی مناسب بورس و تیپ شخصیتی معماله گر بتواند به این ویژگی نزدیک شود بسیار عالی است.

سرمایه گذار سخت‌کوش

اگر سرمایه گذار بی باک درون گرا باشد می توان به آن عنوان سخت کوش را داد. یعنی این افراد نیز تمام رفتارهای مناسب سرمایه گذاری را مانند دسته‌ی قبل می‌شناسند و آن‌‌ها را اجرایی می‌کنند و همچنین می تواند مناسب بورس و افرادی که میخواهند وارداین زمینه شوند باشد.

سخت‌کوش‌‌ها تمام صورت حساب‌ها و فاکتورها را به طور کامل مطالعه می‌کنند؛ اما یکی از ویژگی های منفی آنان می تواند این رفتار باشد که آن ها در رابطه با جبران خسارت‌‌ها و ضررها در دوره‌های زمانی مختلف عکس العملی ندارند و خواستار جبران آن‌ها نیستند.

درون گرا (Introvert) یا برونگرا (Extrovert)

این طبقه بندی مربوط به میزان و نحوه ی ارتباط افراد با دیگران و محیط پیرامونشان می باشد. در این تست افرادی که علاقه مند به تنهایی، محیط های آرام و ساکت و متمرکز شدن در تفکرات ذهنی خود هستند، به عنوان افراد درون گرا (تیپ I) شناخته می شوند. برعکس آنها افراد برون گرا (تیپ E) هستند که تمرکز زیادی بر روی محیط بیرون و ارتباط گسترده با افراد دارند و علاقه مند به گفت و گو و بیان ایده های خود در اجتماع هستند. در بازار هم افراد درونگرا و هم برونگرا می توانند حضور داشته باشند و مطابق با تیپ شخصیتی خود تصمیم بگیرند که می خواهند به تنهایی عملیات تصمیم گیری و ترید کردن را انجام دهند یا به صورت تیمی و گروهی. درون گرا یا برونگرا بودن یک فرد تاثیر چندانی در میزان موفقیت معامله گری در بازار ارزهای دیجیتال ندارد.

سرمایه گذار عجول

این افراد در سرمایه گذاری هایشان از مشاوران مالی کمک می‌گیرند و با روند بازار و سرمایه گذاری خودشان را وفق می دهند و سازکار اند. اما به دلیل عجله ای که دارند چندان دقتی در کار هایشان به خرج نمی دهند و ضرر و زیان‌های خود را بررسی نمی‌کنند. هنگاهی صورت حساب کارها موجود نباشد و اهمیتی به این موضوع داده نشود زیان ها رو به افزایش خواهد رفت. نقطهی منفی دیگر رفتار  آن ها این است که چون صبر زیادی ندارند، برای تحقیقات و انجام کارها وقت زیادی نمی گذارند.

سرمایه گذار محتاط

سرمایه گذار محتاط یک شخص درون‌گراست و می توان گفت عموما مراقب است. این رفتار باعث می شود که کمتر ریسک کنند و این چنین تجربه ی کافی را به دست نمی آورند.ای گونه سرمایه گذاران با اشخاص دیگر مشورت نمی کنند و از صحبت با مشاوران مالی امتناع می کنند.

سرمایه گذار هیجانی

تیپ شخصیت هیجانی به طوری است که معمولا تا جایی که امکان داشته باشد وارد عرصه‌ی سرمایه گذاری و تجارت نمی‌شود. اما اگر برخلاف آن انجام شود، هیچ مطالعه و تحقیقی در رابطه با مناسب یا نامناسب بودن حیطه‌ی فعالیت با توجه به شخصیت و سلیقه‌ی خود و یا کسب اطلاعات در رابطه با سود و ضرر بازار انجام نمی‌دهد.افراد کلاه بردار و سودجو به راحتی میتوانند از سرمایه گذارانی با این تیپ شخصیتی سوء استفاده کنند.

سخن پایانی

امید است که با مطالعه ی این مقاله و بررسی‌‌های بیشتر توانسته باشید ، با انواع تیپ های شخصیتی سرمایه‌ گذاران و نوع رفتار آن ها آشنا شوید. قطعا با مقداری تفکر می توانید متوجه شوید که تیپ شخصیتی شما به کدام یک از موارد نام برد شده نزدیک تر است. تا بسنجید که برای شما مناسب است که وارد این عرصه شوید یا خیر. حتی اگر در این عرصه وجود دارید با دانستن این تیپ ها می توانید رفتار خود را به بهترین نحو ممکن کنترل کنید و بهترین نتجیه را در سرمایه گذاری و تجارت خود داشته باشید.