سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟ انواع روش های سرمایه گذاری در ایران با انواع مدل های سرمایه گذاری در کشور همراه با تیم شهر پارسیان

سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

با سرمایه گذاری درست، آینده از آن شما خواهد بود 

 پس انداز چیست؟

سرمایه گذاری چیست را می توان اینطور بیان کرد که پس انداز به پولی که پس از کسر هزینه‌های مصرفی از درآمد هر فرد یا خانواده باقی می‌ماند، گفته می‌شود. توجه داشته باشید که معمولا پس انداز به شکل وجه نقد نگهداری می‌شود. از این رو بازدهی چندانی برای شخص ایجاد نخواهد کرد و با توجه به تورم کشور ایران، آن پول هر روز بی ارزش تر هم میشود و اصلا منطقی به نظر نمی آید، پس سرمایه گذاری تنها ارزش پول ما را حفظ میکند بلکه بیشتر هم میکند. انواع روش های سرمایه گذاری در ایران را می توانید با تیم مشاوره ما در اختیار داشته باشید و با انواع مدل های سرمایه گذاری بیشتر آشنا شوید، ضمن اینکه کشور ایران دارای موقعیت ها و فرصت های ارزشمندی است که می توان برای ساخت یک آینده درخشان از آنها استفاده کرد.

سرمایه گذاری چیست؟

در علم اقتصاد، سرمایه گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، سرمایه گذاری یعنی در زمان حال از چیزی بگذریم به امید اینکه در آینده ارزش افزوده‌ای را به دست آوریم. البته اندازه یا کیفیت این ارزش معمولا دقیق مشخص نیست. مثلا پول نقدی که می‌توانیم با آن کالای مصرفی بخریم را صرف خرید
سهام یک شرکت می‌کنیم، به این امید که ارزش سهام آن افزایش یابد و در آیند سود ببریم اما این امکان هم وجود دارد که سهام ما دچار ضرر شود و ما مقداری و یا تمام سرمایه خود را از دست دهیم. به همین دلیل قبل از سرمایه گذاری باید اطلاعات کافی داشته باشیم که کجا و چگونه میخوتهیم اینکار را انجام دهیم تا دچار ضرر نشویم.

به عنوان مثال در سال 1355 قیمت یک خودروی پیکان جوانان حدود 27 هزار تومان بود، الان هم با اینکه از رده خارج شده است ولی اسقاطی‌اش را حدود 2 میلیون تومان می‌خرند! در حالی که با 27 هزار تومان الان (زمان نوشتن این مقاله!) می‌توان 9 لیتر بنزین آزاد زد. پس این فکر که اگر پول‌مان را جمع کنیم و روی هم بگذاریم تا روزی ثروتمند شویم، احمقانه به نظر می‌رسد.

گزینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری پول نقد وجود دارد، از خرید طلا و سکه و ارز و ملک گرفته تا خرید کالاهای با ارزش مثل خودرو. اما این مدل پس‌انداز به درد کسانی می‌خورد که درآمد زیادی دارند و می‌توانند قبل از افزایش ناگهانی قیمت‌ها، کالایی که می‌خواهند را بخرند.

قبلا اگر کسی می‌خواست دارایی‌اش را طوری سرمایه‌ گذاری کند که ارزش آن حفظ شود، یا ملک می‌خرید یا طلا و سکه. اما این روزها پس‌انداز کردن پول به هوای خرید طلا و سکه یا ملک، اصلا به صرفه نیست، چرا که قیمت‌ها نسبت به درآمدها با سرعت بیشتری افزایش پیدا می‌کنند و تا پول خرید یک سکه جمع می‌شود، ارزش هر گرم طلا چند برابر بیشتر میشود و سرمایه و قذرت خرید ما برای آن کمتر میشود. درمورد خرید خودرو و ملک هم همین است. یعنی پولی که تا دیروز می‌شد با آن یک سکه طلا خرید، حالا نمی‌شود؛ همین موضوع نشان می‌دهد که ارزش دارایی ما هم روز به روز کمتر می‌شود. پس شاید بهتر باشد با گزینه‌های دیگر سرمایه‌ گذاری آشنا شویم که نیاز به سرمایه زیادی ندارند.

سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟ انواع روش های سرمایه گذاری در ایران با انواع مدل های سرمایه گذاری در کشور همراه با تیم شهر پارسیان

سرمایه گذاری چه مزایایی دارد؟

۱با سرمایه گذاری می‌توانید به اهداف مالی خود دست پیدا کنید

بی شک هر یک از ما انسان‌ها برای خود اهدافی را مشخص کرده‌ایم که معمولا بخش زیادی از آن‌ها نیاز به سرمایه‌ای بیشتر از آنچه که در اختیارمان هست، دارد. از جمله این اهداف می‌توان به خرید خانه، زمین، ویلا، وسیله نقلیه، لوازم منزل، تجهیزات کامپیوتری و … اشاره کرد. سرمایه گذاری هدفمند به شما کمک می‌کند تا با مدیریت صحیح بخش مازاد درآمدهای خود، بتوانید به سرمایه لازم جهت رسیدن به اهدافتان دست پیدا کنید.

۲با سرمایه گذاری از تورم در امان می‌مانید

سرمایه گذاری درست نه تنها ارزش دارایی شما در شرایط تورمی حفظ می‌کند، بلکه باعث افزایش آن نیز می‌شود.

۳با سرمایه گذاری درست، در دوران بازنشستگی دغدغه مالی نخواهید داشت

دوران بازنشستگی یکی از بخش‌های مهم زندگی هر انسانی است که بایستی از سنین جوانی برای آن برنامه ریزی داشته باشد؛ چرا که در این قسمت از عمر، توان کاری ما تقلیل رفته و به احتمال زیاد نمی‌توانیم درآمد مطلوبی را به دست بیاوریم. لذا توصیه می‌شود که از سنین جوانی، بخشی از درآمد خود را در یک بازار مناسب سرمایه گذاری کنید تا در دوران بازنشستگی و کهنسالی، دغدغه مالی نداشته و بتوانید در کنار عزیزانتان از زندگی لذت ببرید.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران کدام است؟

به طور کلی بازارهای بورس، زمین و مسکن، خودرو، طلا و ارزهای خارجی پرطرفدارترین روش های سرمایه گذاری در ایران هستند که در ادامه با هر یک بیشتر آشنا می‌شویم.

بورس

سرمایه گذاری در بورس و خرید و فروش سهام شرکت‌ها، یکی از انواع روش های سرمایه گذاری پرطرفدار در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان است. چرا که این بازار معمولا بازدهی بیشتری در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری داشته و همچنین می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی کند. از دیگر مزایای این بازار می‌توان به امکان سزمایه گذاری با پول کم، نقدشوندگی مناسب، قابلیت سرمایه‌گذاری غیر حضوری، امکان مدیریت ریسک و شفافیت اطلاعاتی بالا اشاره کرد.

برای پس انداز در بورس شما نیازمند دانش و تخصص تحلیل بازار و ریسک پذیری بالا هستید اما اگر به هر دلیلی نمیتوانید بهتر است از صندق های مالی کمک بگیرید.

زمین و مسکن

سرمایه گذاری در زمین و مسکن عمدتا نیاز به سرمایه چند صد میلیونی و یا حتی چند میلیاردی دارد. این یعنی اگر مایل باشید به صورت ماهانه بخشی از درآمد خود را در این بازار سرمایه گذاری کنید، تنها در صورتی می‌توانید این کار انجام دهید که درآمد بسیار بالایی داشته باشید. از این رو معمولا اشخاص درآمدهای خود را در بازارهای دیگری نظیر بورس، طلا و … که نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. حال این افراد می‌توانند پس از گذشت چند سال سرمایه خود را از این بازارها خارج کرده و در زمین یا مسکن سرمایه گذاری کنند.

البته بهتر است توجه داشته باشید که زمین و مسکن قابلیت نقدشوندگی پایینی دارند و بازار شفافی برای خرید و فروش آن‌ها وجود ندارد. به بیان دیگر اگر روزی تصمیم به فروش دارایی خود بگیرید، ممکن است چندین ماه درگیر این فرآیند شوید!

طلا

بر خلاف بازار مسکن، پس انداز با مبالغ بسیار کمتری امکان‌پذیر است. از جمله مواردی که همواره باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد عبارتند از: ریسک اصل یا تقلبی بودن طلا،  ریسک و هزینه نگهداری آن در محلی امن، وابستگی به قیمت جهانی طلا و نرخ ارز.

ارزهای خارجی مانند دلار

بازار ارز یکی از انواع روش های سرمایه گذاری پرریسک و پرنوسان است و پارامترهای بسیار زیادی نظیر روابط خارجی، روابط اقتصادی شامل واردات و صادرات، سیاست های دولتی و سیاست های کلی بانک مرکزی بر آن تاثیرگذار است. از طرف دیگر، ممکن است در شرایط خاصی خرید و فروش ارزهای پر استفاده مانند دلار و یورو، با محدودیت‌های جدی همراه شود و نگهداری مقدار زیادی از آن‌ها مطابق قانون تخلف به شمار رود.

خودرو

بر خلاف کشورهای توسعه یافته دنیا، خودرو نیز در ایران به عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب شود. با این وجود عواملی همچون محدودیت در خرید به‌قیمت خودرو از کارخانه. هزینه‌های نگهداری و تعمیرات. هزینه‌های بیمه و عوارض. ریسک پیشرفت تکنولوژی. نااطمینانی نسبت به واردات خودروهای خارجی در آینده و نقدشوندگی کمتر نسبت به طلا و سکه طلا، موجب شده است که افراد زیادی سرمایه گذاری در سایر بازارها را به خرید خودرو ترجیح دهند.

سپرده های بانکی

بسیاری از افراد سپرده گذاری در بانک و دریافت سود بانکی را به عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب می‌شناسند. اما داده‌های تاریخی نشان داده است که طی سالیان گذشته، سود بانکی بسیار کمتر از میزان تورم بوده است. به بیان دیگر سپرده های بانکی در حفظ قدرت خرید و ارزش پول کارآمد نبوده است و در بلند مدت شما دچار زیان خواهید شد.

شما میتوانید با داشتن دانش و علم، مشاوره و تحلیل بازارها یکی از روش های سرمایه گذاری را انتخاب کنید، اما عقل حکم میکند که سرمایه گذاری در یک سهام ممکن است دچار ضرر بیشتری شوید، به قول معروف تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید! یا سرمایه گذاری در چند بازار و سهام مختلف میتوانید احتمال ضرر خود را کاهش دهید.