اصول سرمایه گذاری داخلی | انواع سرمایه گذاری

عموم مردم تصورشان از سرمایه گذاری داخلی اینگونه است که برای سرمایه گذاری نیاز به مبالغ زیادی است. در حالیکه با مبلغ کمتر، حتی با یک میلیون تومان هم میتوان سرمایه گذاری را شروع کرد و متناسب با همان مقدار مبلغ سود کسب کرد. باید در نظرداشت که سرمایه گذاری در ایران و همچنین در سایر کشورها پروسه ای زمان بر است و انتطار کسب سود در کوتاه مدت ممکن انتظار نابجایی باشد. می توان با کسب اطلاعات در مورد شرایط و انواع سرمایه گذاری داخلی و همچنین رعایت قوانین سرمایه گذاری در ایران، سرمایه گذاری درستی را تجربه نمایید. نرخ بهره و میزان درآمد، امنیت، فضای کسب و کار مناسب را می توان از عوامل موثر بر سرمایه گذاری داخلی نام برد. سرمایه گذاری خارجی، تجارت و سرمایه گذاری داخلی پر اهمیت ترین منابع رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.

سرمایه گذاری داخلی چیست؟

سرمایه گذاری در واقع یعنی سپرده گذاری وجه نقد و یا دارایی هایی که وجود دارند به منظور دست یابی به سود بیشتر که ممکن است در کوتاه مدت و یا بلند مدت کسب گردد. وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری در کشور ما با پتانسیل‌ های موجود همخوانی ندارد. این موضوع هم ناشی از عوامل خارجی و هم عوامل داخلی است. هرچند می توان گفت نقص‌ های داخلی تأثیر بیشتری بر این موضوع دارند.

برخی از موانع سرمایه‌گذاری در کشور مربوط به بخش اقتصادی است؛ اما ریشه برخی از مشکلات موجود در موضوع سرمایه‌گذاری ناشی از خلأها و نارسایی‌های قانونی است و ماهیتی حقوقی دارد. اگر نظام حقوقی کشور در موضوع سرمایه‌گذاری‌ های داخلی و خارجی مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و خلأها و کمبود های آن رفع شود می‌توان انتظار داشت سرمایه‌ گذاری به پیشرفت قابل توجهی در کشور برسد.

انواع سرمایه گذاری

نتایج نشان داده است که سرمایه گذاری داخلی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، درجه باز بودن تجاری و سرمایه انسانی اثر بسزایی بر رشد اقتصاد هرکشور دارد و تورم و توسعه های مالی اثر منفی براقتصاد کشورها دارد. سرمایه گذاران داخلی از طریق ساخت: بنادر، جاده ها، فرودگاه ها، زیر ساخت های ارتباطی، حمل و نقل، مکان های عمومی و تفریحی باعث کاهش هزینه های اقتصادی بخش خصوصی و باعث افزایش نرخ بازده سرمایه و همچنین ایجاد انگیزه سرمایه گذارخارجی به منظور افزایش سرمایه گذاری مستقیم در کشورها خواهد شد.

ریسک سرمایه گذاری

معمولا سرمایه گذاری باهدف ایجاد درآمد و بالا بردن ارزش دارایی در کوتاه مدت و بلد مدت است. اغلب مردم در کنار شغل شان، دارایی خود را به عنوان سرمایه در یکی از بازار های مالی سرمایه گذاری می کنند. باتوجه به مطالعات انجام شده سرمایه گذاری دارای ریسک است که در بعضی موارد چون خرید مسکن و زمین میزان ریسک کمتر است و در بعضی موارد مانند خرید ارزهای دیجیتال و طلا از ریسک بیشتری برخوردار است. نکته حائز اهمیت این است که میزان ریسک در سرمایه گذاری به مقدار سرمایه گذاری وابسته است.

عوامل موثر بر سرمایه گذاری داخلی

انواع سرمایه گذاری داخلی

سود دهی در سرمایه گذاری داخلی یکی از موارد بسیار پراهمیت در میان سرمایه گذاران می باشد. برای پاسخ به این پرسش که سرمایه گذاری در کدام بازارهای داخلی سود بیشتری دارد؟ باید سرمایه گذاران پس از اینکه با قوانین سرمایه گذاری در ایران آشنا شدند در جهت رعایت آن نیز برآیند. یکی از فاکتور هایی که فرایند رسیدن به سرمایه گذاری پر سود، به آن بستگی دارد انواع سرمایه گذاری داخلی است. در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

طلا و سکه

یکی از انواع روش سرمایه گذاری داخلی سرمایه گذاری در طلا و سکه می باشد. تورم یکی از تاثیر گذار ترین عوامل از بین بردن ارزش انواع سرمایه گذاری است. با توجه به کاهش روزانه ارزش پول و افزایش تورم، نگهداری پول بصورت نقدینگی باعث کاهش ارزش دارایی می شود. همانطور که سرمایه گذاری در هر بازار مالی مزایا و معایب دارد، سرمایه گذاری در سکه و طلا هم مزایا و معایب خاص خود را دارد. یکی مزیت های آن شامل حفظ ارزش دارایی در طول زمان می باشد. متقاضی خرید طلا زیاد است، در صورت نیاز می توانیم به راحتی و به سرعت نقد کنیم و با سرمایه کم هم می توانیم سرمایه گذاری را شروع کنیم. معایب این نوع سرمایه گذاری شامل: خطر کاهش ارزش دارایی، نگهداری (فیزیکی) دشوار با ریسک گم شدن می باشد.

نوسانات ارزهای دیجیتال و طلا تقریبا رابطه ای مستقیم دارد و عوامل خارجی باعث تغییر قیمت می شود و عوامل داخلی تاثیر آنچنانی در قیمت آن ندارد.

 سرمایه گذاری در ارز ها

بازار ارز بازاری پر ریسک و پر نوسان است که عواملی مانند: سیاست و قیمت نفت، واردات و صادرات و… بر این بازار تاثیرگذار است. که برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری کم ریسک هستند ورود در این بازار راه حل چنان مناسبی بنظر نمی آید زیرا این بازار از حساسیت بالایی برخورد دار است و زمان زیادی در روز را باید برای کنترل کردن نوسانات اختصاص داد.

 مسکن و زمین

سرمایه گذاری در مسکن و املاک به عنوان روشی کم ریسک و مناسب معرفی می شود. با توجه به تورم کشور و هزینه های بالا کسب در آمد از  شغل ثابت ممکن پاسخگوی نیاز های ما نباشد و ما برای رفع نیازهای خود باید به فکر کسب درآمد از طریق روش های گونانی مانند: سرمایه گذاری در مسکن، اقدام کنیم که دانش تخصصی نمی طلبد و همانطور که گفته شد این بازار جزء بازار های کم ریسک و حتی بدون ریسک می باشد.

 خودرو

نوع دیگر سرمایه گذاری داخلی سرمایه گذاری در بازار خودرو می باشد که در مقایسه با سال های گذشته قیمت خودرو روندی صعودی داشته است. خرید خودرو یکی از عناصر سرمایه گذاری شده است اما با توجه به داشتن خاصیت نقدینگی پایین و ریسک پیشرفت تکنولوزی، تعمییرات و هزینه نگهداری، هزینه بیمه و… موجب شده است که اغلب مردم سرمایه گاری در سایر بازارهای مالی را ترجیح دهند.

بانک ها

سرمایه گذاری در بانک ها مناسب افرادی هست که اهل ریسک نیستند که با گذاشتن دارایی خود در بانک ها مقداری سود به صورت ماهانه دریافت می کنند. در حال حاظر با توجه به شرایط فعلی کشور سود بانکی بسیار کمتر از میزان تورم بوده است. به عبارت دیگر سپرده های بانکی تاثیر آن چنانی در حفظ و قدرت خرید و ارزش پول نداشته است.

سرمایه گذاری در ایران و همچنین سرمایه گذاری خارجی در ایران باعث رشد اقتصاد کشور می شود. مردم می توانند در زمینه های مختلف سرمایه گذاری کنند که بهتر است سرمایه گذاری در هر بازار مالی با کارشناس آن مشورتی داشته باشد.