مهم ترین اصول سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن چیست؟

کم ریسک بودن و در عین حال سوددهی خوب این بازار باعث شده است که علاقه مندان به سرمایه گذاری وارد این عرصه شوند. ممکن است شما نیز با این با سوالات مواجه شده باشید که آیا سرمایه گذاری در مسکن خوب است چگونه می توان سرمایه گذاری در ملک با سرمایه کم را تجربه کرد؟ و یا بهترین املاک برای سرمایه گذاری کدام اند؟ برای پاسخ گویی به این دسته از سوالات باید با اصول سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات آشنا شوید و آن ها در سرمایه گذاری خود به کار بگیرید. در ادامه به بررسی مهم ترین و پرکاربرد ترین اصول سرمایه گذاری در بخش مسکن می پردازیم.

اصول سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات

در حال حاضر یکی از سرمایه گذاری‌های رایج و در عین حال کم خطر، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات است. تورم موجود در کشور باعث شده است تا سرمایه گذاران زیادی به بازار املاک روی بیاورند. زیرا با شرایط موجود سرمایه گذاری در مسکن جزء یکی از بهترین و سود مند‌ترین فعالیت های اقتصادی برای افزایش ثروت و پول خود می باشد، زیرا باعث می‌شود سرمایه فرد بعد از گذشت مدتی، چندین برابر شود و به سوددهی برسد..

با این وجود باز هم افرادی هستند که نمی توانند در این زمینه موفق عمل کنند. دلیل ضرر و یا شکست آن ها در سرمایه گذاری در این بخش این است که آگاهی کافی در این کار را ندارند و با اصول سرمایه گذاری در املاک و مستغلات آشنا نیستند و همیشه برای آنها سوال است که آیا سرمایه گذاری در مسکن خوب است یا خیر ! در این مقاله اصول این نوع سرمایه گذاری را بیان می کنیم تا بتوانید با استفاده از آن ها بهترین عملکرد را رقم بزنید.

1- اهداف خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید

در هنگام انجام هر کاری ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. تعیین و شفاف‌سازی اهداف سرمایه‌گذاری می تواند در روشن شدن راه و مسیرتان کمک خوبی به شما کند. باید در نظر بگیرید که به صورت کوتاه مدت میخواهید سرمایه گذاری کنید یا بلند مدت؟ و در این سرمایه گذاری چه مقدار می توانید صبر پیشه کنید؟ به چه اندازه ریسک ها را متحمل می شوید؟

با دانستن اینگونه موارد، برای شما آشکار می شود که چه میزان انرژی و وقت را باید صرف این کار کنید. سپس باید از  یک کارشناس در این زمینه کمک بخواهید تا شما را در این مسیر همراهی کرده و سرمایه تان حفظ شود.

2- زمان مناسبی را برای خرید ملک انتخاب کنید

انتخاب زمان مناسب برای خرید و سرمایه گذاری در ملک، یکی از فاکتور های مهم برای کسب موفقیت در این زمینه است. باید توجه داشته باشید که زمانی که بازار در آرامش به سر می‌برد و یا هنوز به رونق کامل یا سقف قیمتی نرسیده، بهترین زمان است و می توانید سرمایه گذاری در ملک با سرمایه کم را تجربه کنید.

عموما هنگامی که افزایش تقاضا در بازار خرید ملک است، نشانه خوبی برای مناسب بودن زمان خرید می باشد. هر چند باید توجه کرد زمانی که تقاضا نسبت به عرضه بیشتر شود، قیمت مسکن نیز رو به افزایش می رود.

3- هزینه‌های اصلی و جانبی را برآورد نمایید

هنگامی که سرمایه تان را در جهت خرید ملک صرف می کنید باید در نظر داشته باشید که آن ملک با چه ارزشی اجاره خواهد رفت و آیا سودی متناسب با میزان سرمایه‌گذاری به شما می دهد یا خیر؟

اگر در ابتدای راه برای خرید یک واحد ملکی بیش از حد هزینه شود، در بلندمدت ممکن است بازده مالی نداشته باشد. برخلاف سایر بازارهای سرمایه‌گذاری، خریدوفروش مسکن نیاز به هزینه‌های جانبی مانند مالیات‌، کمیسیون‌ و مواردی از این ‌قبیل دارد. باید سعی نمایید تا حد الامکان این هزینه‌ها را کنترل کنید.

بهترین املاک برای سرمایه گذاری
بهترین املاک برای سرمایه گذاری

4- از تحلیل بازار غافل نشوید

قدم بعدی در سرمایه‌گذاری، تحلیل زمانی قیمت در بازار مسکن است. باید تحقیق و بررسی کنید که قیمت مسکن در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد. با شروع جهش‌های دوره‌ای خود چه مقدار فاصله دارد. اگر نتیجه این مرحله مثبت نباشد، خرید مسکن و سرمایه‌گذاری در این بازار مناسب نیست توجیهی نخواهد داشت مگر اینکه در موارد خاص باشد.

5- به عرضه و تقاضا توجه کنید

یکی دیگر از اصول سرمایه گذاری انتخاب کاربری ملک است. برای مثال امروزه سرمایه‌گذاری در آپارتمان و زمین بهترین گزینه است. زیرا بازار عرضه و تقاضا در زمینه آپارتمان بسیار فعال است. از طرف دیگر در حال حاضر تقاضا در بازار مسکن بیشتر از عرضه واقعی آن است و در صورتی که آپارتمان را اجاره دهیم، به سود خوبی در سرمایه گذاری دستیابی خواهیم داشت.

البته سرمایه‌گذاری در حوزه زمین در صورت داشتن شرایط ساخت آن نیز قطعا پرسود­ است. باید به این مورد توجه داشته باشید که خرید زمین به منظور ساخت بنا نیازمند داشتن سرمایه کافی برای ساخت است. همچنین شخص سرمایه گذار علاوه بر سرمایه کافی باید با اصول ساخت و ساز هم آشنایی داشته باشد.

6- موقعیت ملک را ارزیابی کنید

یکی از نکات ضروری تحقیق در مورد موقعیت است. باید به سمت املاکی بروید که از نظر کارشناسان و عموم مردم موقعیت آن زمین دارای رشد خوبی می باشد. مکان‌هایی مانند مرکز شهر که همیشه متقاضی برای آن وجود دارد، پیشنهاد مناسبی در این زمینه به نظر می‌رسد. قطعا کيفيت منطقه‌ای که در آن ملک يا زمین قرار دارد، در موفقيت يا عدم موفقيت سرمايه‌گذاری و پيش‌بينی استقبال افراد و شرکت‌ها نسبت به اجاره يا خريد ملک تاثير مستقيم می‌گذارد.

به طور کلی می توان گفت خرید ملک ضعیف در موقعیت و مکان خوب گزینه ی بهتری نسبت به خرید ملک خوب در موقعیت ضعیف می باشد.

7- به قیمت ملک توجه داشته باشید

برای خرید ملک نباید عجله کنید. ممکن است به دلایلی مانند نیاز فروشنده، بتوان املاک قیمت مناسب و زیر قیمت بازار خریداری کرد. پس در نظر داشته باشید که برای اینکه بتوانید به بهترین املاک برای سرمایه گذاری با سرمایه کم و مناسب دست پیدا نمایید، صرف وقت و تحقیق ضروری می باشد.

8- امتیازات ملک را مورد بررسی قرار دهید

شرایطی مانند موقعیت جغرافیایی ملک (جنوبی یا شمالی)، موقعیت مکانی ملکی (محل قرار گیری)، امنیت، امکانات رفاهی ملک و … . موقعیت جغرافیایی ملک روی نور سازه و ساخت آن تاثیر زیادی دارد. توجه به این موارد باعث می شود تا در هنگام فروش ملک شما سریع تر بتوانید این کار را انجام دهید.

بهترین املاک برای سرمایه گذاری پرسود

در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه گذاری در مسکن خوب است می توان جواب مثبت داد و متذکر شویم که اگر اصول سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات را رعایت کند قطعا به بازدهی سود مناسبی می رسد. علاوه بر این روش هایی نیز وجود دارد تا بهتر و سریع تر در این زمینه به نتیجه برسید. یکی از این روش ها انتخاب ملک مناسب است. در ادامه به بررسی چند نمونه ملک مناسب سرمایه گذاری، همراه با نکات و اطلاعات مربوط به آن ها می پردازیم. این روش ها عبارتند از:

  • بازسازی ملک
  • خرید ملک کوچک
  • خرید ملک تجاری

 بازسازی ملک یک روش خوب برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری و خرید املاک قدیمی، تعمیر یا بازسازی آن جزء یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در املاک می باشد. زیرا می توان سرمایه گذاری در ملک با سرمایه کم انجام داد. در نهایت ملک را با قیمت بیشتر به فروش رساند. برای این انجام کار نیاز است که املاک نسبتا فرسوده یا قدیمی را شناسایی و موقعیت آن را بررسی کنید. در نتیجه می توانید بهترین ملک را خریداری کرده و پس از بازسازی بالاترین قیمت بفروشید.

سرمایه گذاری با خرید ملک کوچک

در صورتی که نقدینگی برای شما اهمیت دارد، این روش برای شما مناسب است. سرمایه‌گذاری بر روی املاکی با متراژ کم نیاز به سرمایه اولیه کم تر دارد. مزیت دیگر این روش میزان ریسک پایین‌ تر آن است. نکته دیگر این است که در حال حاضر به دلیل شرایط مالی جامعه و بالا بودن قیمت خانه و زمین، خانه‌های کوچکتر از عرضه و تقاضا بیشتری برخوردارند. در نتیجه اگر به دنبال سرمایه گذاری در ملک با سرمایه کم هستید بهترین گزینه این روش است.

خرید ملک تجاری، یک سرمایه‌گذاری مناسب و پرسود

در صورت وجود نقدینگی بیشتر و رسیدن به سوددهی، بهترین کار خرید ملک تجاری است. زیرا این امکان وجود دارد که آن نفروشید. بلکه به راحتی ملک را اجاره دهید، اینگونه نیاز به زمان زیادی برای بازدهی سرمایه نیست. البته باید بدانید که ملک تجاری کار به آسانی به فروش نمی رسد و گاهی نیازمند زمان زیادی است.

آیا سرمایه گذاری در مسکن خوب است
برای رسیدن به بهترین جواب که آیا سرمایه گذاری در مسکن خوب است . می توانید از طریق ارتباط با مشاورین شهر پارسیان که خدمات سرمایه گذاری را در بخش های مختلف ارائه می دهند، دریافت کنید.

پیشنهاد دلسوزانه تیم شهر پارسیان!

اگر می‌خواهید سرمایه‌ خود را وارد بازار ملک و مسکن کنید، حتما ابتدا روش سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید و سطح آگاهی خود را در آن زمینه بالا ببرید. برای بهتر گام برداشتن در این مسیر اصول بیان شده را در سرمایه گذاری خود به کار بگیرید. در نظر داشته باشید که خرید و فروش ملک تنها با بررسی قیمت‌ها، محله‌ها و فروشنده‌ها میسر است. اما برای سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز باید با مواردی مانند شرایط و آیین‌ نامه‌های ساخت مسکن آشنا باشید.