مهم ترین اصول سرمایه گذاری هوشمندانه

سرمایه گذاری هوشمندانه

سرمایه گذاری نیز مانند هر کار دیگری دارای اصول و قوانین خاص می باشد. همه ی افراد سعی دارند تا به سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا دست یابند اما این کار بدون اطلاع از اصول و رعایت آن امکان پذیر نیست. هنگامی که از دور به این مسئله می نگرید ممکن است بسیار سخت و پیچیده به نظر بیاید اما برای رسیدن به سرمایه گذاری هوشمندانه اگر اصول ساده سرمایه گذاری هوشمندانه را رعایت کنید، مسیر برای شما روشن و آشکار می شود و میتوانید به عنوان یک سرمایه گذار موفق در بازار سرمایه مطرح شوید.

سرمایه گذاری هوشمندانه به چه معناست؟

سرمایه گذاری هوشمندانه یکی از روش های سرمایه گذاری است که با دقت بیشتری انجام می گیرد. در این روش سرمایه گذار باید با تفکر و دلیل موجه پیش برود و به صورت حساب شده و دقیق تصمیم گیری کند. یکی از نکات کاربردی در این روش، امکان رصد کردن دارایی پس از سرمایه‌گذاری می باشد که این ویژگی باعث می شود تا بتوان با این روش به سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا و مطلوب دست پیدا کرد.

سرمایه گذاری هوشمندانه یکی از مهم ترین پیش‌ نیازها برای کسب موفقیت در سرمایه‌گذاری است. برای اینکه بتوان به طور هوشمند سرمایه گذاری کرد نیاز به مهارت و علم خاصی نیست بلکه هر فرد، با هر میزان آشنایی در بازار اقتصاد می تواند این دانش را فرا بگیرد و از آن استفاده کند. یادگیری این دانش تنها نیازمند مقداری تلاش و کوشش در این زمینه است و افرادی که از هوش مالی قوتی تری برخوردارند، بهتر و سریع تر می توانند به اصول سرمایه گذاری هوشمندانه دست پیدا کنند.

هوشمندانه سرمایه گذاری کنید

اصول ساده سرمایه گذاری هوشمندانه

هر سرمایه‌گذاری که به سود بالا برسد، اصولا سرمایه گذار هوشمند نیست؛ چراکه ممکن است با کمک دانش مشاوران و یا افراد با تجربه به این سود رسیده باشد. به عنوان مثال روش هایی از قبیل؛ صندوق های سرمایه گذاری یا سبدگرانی اختصاصی وجود دارد، که استفاده از این دو روش نیاز به دانش مالی و اقتصادی ندارد و می تواند سوددهی خوبی نیز داشته باشد. در ادامه به بررسی مهم ترین و ساده ترین اصول سرمایه گذاری هوشمندانه می پردازیم تا بتوانید با استفاده از آن ها بهترین و هوشمندترین سرمایه گذاری را تجربه نمایید.

1- تنظیم وضعیت مالی پیش آغاز سرمایه گذاری

مشخص است که سرمایه گذاری موفق با صبر و حوصله بالا به سرانجام می رسد. از این رو باید قبل از ورود به بازار برنامه ای طبق شیوه زندگی خود و میزان سرمایه ای که دارید، طراحی کنید تا بتوانید هنگام سرمایه گذاری بر اوضاع مسلط باشید. به طور کلی می توان گفت آماده سازی قبلی اولین و مهم ترین گام برای سرمایه گذاری هوشمند و موفق محسوب می شود و بدون رعایت این مسئله قطعا اوضاع آشفته می شود و متحمل ضرر می شوید.

2- اهداف خود را مشخص کنید

یکی از اصول ساده سرمایه گذاری هوشمندانه این است که باید هدف خود را در این مسیر مشخص نمایید. این کار مستلزم این است که در جهت مشخص کردن اهداف به طور دقیق و حساب شده گام بردارید.

اگر هدف تان مشخص باشد با سختی های موجود در راه کنار نمی کشید و پابرجا خواهید ماند. البته در نظر داشته باشید که باید منطقی تصمیم بگیرید و رویایی فکر نکنید.

3- بدون اطلاعات دقیق سرمایه گذاری نکنید

یکی از نکات ضروری هنگام سرمایه گذاری کسب اطلاعات دقیق و معتبر است. برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی باید قبل از اقدام به هر کاری، اطلاعات کاملی را در خصوص آن کسب کنیم. سرمایه‌گذاری موفق مانند قمار و یا بخت‌آزمایی نیست که به شانس اکتفا کنیم بلکه نیازمند دانش می باشد. اگر بدون داشتن اطلاعات کافی شروع به انجام کار کنیم دچار اشتباه بزرگی شده ایم و جبران آن نیز سخت است.

4- میزان ریسک پذیری خود را بسنجید

زمانی که اقدام به سرمایه گذاری می کنید برای اینکه بتوانید به سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا برسید باید از سطح ریسک پذیری خود نسبت به هر نوع سرمایه گذاری اطلاع داشته باشید.

اگر دارای روحیه ریسک پذیری نمی باشید هیچوقت به سراغ سهم هایی با ریسک بالا نروید. زیرا اگر برخلاف این پیش بروید استرس و جو روانی بدی را متحمل می شوید و ممکن است نتوانید شرایط را به خوبی کنترل کنید. اما اگر با ریسک بالا مشکلی ندارید می توانید با انجام درست سرمایه گذاری های گاها پر ریسک به سود بالا و چشمگیری برسید.

5- به سخن های مردم عادی و بی تجربه اعتماد نکنید

یک سرمایه‌گذار هوشمند هرگز سبد سهام خود را با دارایی‌هایی که مردم عادی به او معرفی کرده‌اند، پر نمی‌کند. تصمیم‌گیری بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها امری پر ریسک است و می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه افراد شود.
تلاش کنید تا برای انتخاب بهترین دارایی، سهم‌هایی را برگزینید که تحلیل‌گران حرفه‌ای به شما پیشنهاد کرده‌اند. راه دیگر برای انتخاب سهم‌های برتر، کسب دانش تحلیل تکنیکال یا بنیادی است. در صورتی که با روش‌های تحلیل آشنایی داشته باشید، می‌توانید با اطمینان بیشتری برای سبد سهام خود تصمیم‌گیری کنید.

6- تمام سرمایه خود را صرف خرید یک سهام نکنید

احتمالا شما هم این جمله را شنیده‌اید که: همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذار.
این جمله یکی از معروف‌ترین جملاتی است که به صورت گسترده در بازارهای مالی به کار می‌رود. این جمله به این معناست که هرگز نباید تمام سرمایه خود را روی یک سهام متمرکز کرد. یک سرمایه‌گذار هوشمند تلاش می‌کند تا سبد سهام خود را با دارایی‌های مختلف پر کند. این کار باعث می‌شود تا ریسک سرمایه گذاری کاهش پیدا کند. همه ما به خوبی می‌دانیم که کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به معنای کاهش احتمال ضرر و زیان و از دست رفتن سرمایه برای معامله‌گر است.

سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا

معرفی گام‌های ضروری برای رسیدن به سرمایه گذاری هوشمندانه

برای دستیابی به سرمایه گذاری هوشمندانه باید اقدامات خاصی را انجام داد. در ادامه گام‌هایی که باید برای رسیدن به این نوع سرمایه‌گذاری برداشته شود را به شما توضیح خواهیم داد.

۱- مدیریت سبد سهام خود را بیاموزید

شمار زیادی از معامله‌گران مبتدی بازار، مدیریت دارایی خود را به افراد حرفه‌ای سپرده‌اند. این کار مزایای قابل توجهی برای افراد دارد. اما نکته اصلی اینجاست که شما می‌توانید با یادگیری اصولی روش‌های تحلیل بازار، مسائل مربوط به مدیریت سهام خود را به عهده بگیرید. این کار باعث می‌شود تا سرمایه خود را به دست افراد ناکارآمد نسپارید و ریسک‌های احتمالی بازار را شناسایی کنید.

۲- برنامه‌ریزی مالی داشته باشید

سرمایه گذاری هوشمندانه به شما کمک می‌کند تا سرمایه خود را طبق یک برنامه مالی حرفه‌ای پیش ببرید. یک برنامه مالی خوب باید دارای زمان‌بندی و استراتژی مشخصی باشد. توجه داشته باشید که یک زمان‌بندی مناسب به معنای دستیابی به اهداف مالی در کوتاه مدت نیست. فراموش نکنید که گاهی باید برای دستیابی به اهداف خود صبر پیشه کنید.

۳- درک بهترین زمان ورود و خروج به بازار

درک بهترین زمان ورود و خروج به بازار، یکی از ضروریات سرمایه‌گذاری موفق است. افرادی که بتوانند زمان مناسب خرید و فروش سهام را پیدا کنند، می‌توانند هر سهم را با کمترین قیمت خریداری کنند و به بالاترین قیمت بفروشند. این اتفاق باعث می‌شود تا سود معامله‌گر به بالاترین حد ممکن برسد.
برای درک بهترین زمان ورود و خروج به بازار، باید با برخی از اندیکاتورها و شاخص‎های مالی آشنایی داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید با ریسکی کم به سودی مناسب دست پیدا کنید.

۴- پیش از خرید سهم به اولویت‌های مالی خود توجه کنید

همواره پیش از خرید هر دارایی به اولیت‌های مالی خود توجه کنید. اولویت مالی برای هر شخص متفاوت است. برخی از معامله‌گران در جست‌وجوی راهی برای دستیابی به سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند و برخی نیز به آینده دور توجه می‌کنند. هر شخص باید با توجه به اولویت‌های خود، سبد سهامش را مدیریت کند.
بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که پیش از خرید هرگونه دارایی در بازارهای مالی، ابتدا فهرستی از اولویت‌های مالی خود تنظیم کنید تا بتوانید با تکیه بر این اولویت‌ها، بهترین دارایی را بخرید.

سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم تا به پرسش سرمایه گذاری هوشمندانه چیست، پاسخ دهیم. همچنین به معرفی گام‌هایی که باید برای رسیدن به این نوع سرمایه‌گذاری برداریم، پرداختیم. در ادامه به این مورد اشاره کردیم که داشتن آگاهی نسبت به سطح ریسک‌پذیری خود و تلاش برای یادگیری مدیریت سبد سهام از جمله نکاتی است که باعث یادگیری اصول سرمایه گذاری هوشمندانه می‌شود.
امیدواریم مطالب مذکور در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشند. در پایان از شما تقاضا می‌کنیم تا نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با موضوع سرمایه گذاری هوشمند از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.