مشارکت در سرمایه گذاری و انواع روش های آن

مشارکت در سرمایه گذاری چیست

به دلیل اهمت سرمایه گذاری در دنیای امروزی، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که مشارکت در سرمایه گذاری چیست و چه روش هایی برای انجام آن وجود دارد. برای پیدا کردن پاسخ این سوال و شناختن قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری با ما همراه باشید. در ادامه به بررسی انواع قراردادهای مشارکت در سرمایه گذاری می پردازیم و شما می توانید با استفاده از این مطالب اطلاعات مهمی را در این رابطه کسب کنید و با بهره مندی از نکات مهم و کلیدی، بهترین مشارکت را در سرمایه گذاری مورد نظر خود انجام دهید.

مشارکت در سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری جزء یکی از ازکان مهم و مولد در تمام نظام های اقتصادی محسوب می شود. به دلیل اهمیت فراوان آن در هنگام مشارکت در سرمایه گذاری باید قرار دادی طبق قوانین و ظوابط، انجام پذیرد. قرارداد مشارکت سرمایه گذاری ، یکی از قراردادهای کاربردی و مهم در زمینه مشارکت است.عموما بسیاری از شراکت‌ها به دلیل تامین کردن منابع مالی، و یا برای جذب سرمایه گذار انجام می گیرد زیرا همه ی ما می دانیم که برای شروع یک کار به سرمایه کافی نیاز داریم. نبود سرمایه می تواند ما را در پیگیری کارها نا امید کند و مانع رسیدن به اهداف مان شود. از طرفی نیز ممکن است سرمایه داشته باشیم، ولی مقدار آن از چیزی که احتیاج داریم، کمتر باشد پس در این موارد است که اهمیت مشارکت در سرمایه گذاری نمایان می شود.

انواع قراردادهای مشارکت در سرمایه گذاری

همه ی ما به خوبی از این موضوع آگاهیم که قرارداد مشارکت و سرمایه گذاری از موضوعات بسیار مهم و کاربردی می باشد و نه تنها برای مردم عادی بلکه در میان بسیاری از فعالان عرصه تجارت و اقتصاد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، و قطعا نمی‌توان تعداد خاصی برای نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در نظر گرفت زیرا موارد مختلفی از انواع قراردادهای مشارکت در سرمایه گذاری وجود دارد.

به طور کلی می توان گفت ممکن است به ازای هر شراکت سرمایه گذاری، نمونه خاصی از قرارداد وجود داشته باشد، زیرا قراردادها، با توجه به شرایط و مسائلی که میان طرفین قرار داد تعیین شده تنظیم می گردد. اما اگر بخواهیم اطلاعاتی در این زمینه داشته باشیم و بدانیم که هر یک از این قرارداد ها چه کاربردی دارد، می‌توانیم در چند نمونه دسته بندی‌های مشخص به آن اشاره کنیم و در ادامه روش های آن را معرفی نماییم.

  • قرارداد مشارکت و سرمایه گذاری در مشارکت مدنی که به آن قرارداد مشارکت مدنی سرمایه گذاری نیز می‌گویند.
  • نمونه قرارداد مشارکت برای کسب و کارهای تازه
  • نمونه قرارداد مشارکت برای سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی
  • نمونه قرارداد مشارکت برای راه اندازی پروژه‌های داخلی
  • نمونه قرارداد مشارکت برای شروع فعالیت‌ها و پروژه‌های خارجی و بین الملل
  • قرارداد مشارکتی سرمایه گذاری در سرمایه گذاری‌های پر خطر

انواع روش های مشارکت در پروژه های سرمایه گذاری

مشارکت در سرمایه گذاری باید با رعایت یک سری اصول و روش های قابل قبول انجام شود، در ادامه در مورد انواع قرار داد هایی که جزئ روش هایی برای مشارکت در سرمایه گذاری محسوب می شوند توضیحاتی می دهیم تا با در نظر گرفتن شرایط خود و سنجیدن آن، بسنجید که کدام روش مناسب شما می باشد و بهترین روش را انتخاب کنید.

قرارداد مشارکت مدنی

مشارکت مدنی رایج ترین نوع مشارکت در جوامع مختلف و در عرصه بین المللی و شهرداری ها می باشد . اساس این نوع مشارکت بر این است که ابتدا آورده های طرفین بر اساس سه مولفه زمین ، عوارض و ساخت ارزیابی و سنجش شده و مقدار آورده های طرفین محاسبه می شود و بعد بر اساس همین آورده ها ، سهم الشرکه برای طرفین تعریف می شود. نکته حائز اهمیت در این روش این است که مشارکت مدنی دو نوع دارد:

  1. ملک از شهرداری
  2. ملک از شریک

نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

قرارداد BOT

کلمه ی BOT مخفف واژه BUILD – OPERATE AND TRANSFER در زبان انگلیسی می باشد که به طور کلی به معنی ساخت، بهره برداری، واگذاری می باشد و یا اینکه طرف مشارکت اقدام به ساخت مجموعه ای در زمین یا محل متعلق به شهرداری کند.

پس از تکمیل پروژه، در مدت معینی که ابتدا و انتهای آن کاملا در قرارداد به صورت واضح مشخص شده است را، بخش خصوصی از پروژه بهره داری می کند.در این صورت شریک وظیفه دارد که در مدت مشخص که به آن طول دوران مشارکت نیز گفته می شود، درصدی از درآمدهای پروژه را به شهرداری بپردازد و بعد از پایان دوران مشارکت پروژه را کاملا به شهرداری منتقل نماید.

روش BOT مدل دارای دو سبک متفاوت است که شامل: BOT کامل، BOT به شرط قسمتی از اموال منقول می باشد.

فرمول محاسبه دوران مشارکت در این روش به شرح زیر می باشد:

طول دوران مشارکت = ضریب فرمول * ( سود سالانه / آورده سرمایه گذار )

قرارداد BOO

این قرارداد یک روش سرمایه گذاری مشارکتی است که به معنای ساخت مالکیت، بهره برداری، می باشد. بر اساس این روش شهرداری طرحی را در یکی از املاک خود تعریف کرده و شریک اقدام به ساخت پروژه می کند. شایان ذکر است که در طول دوران مشارکت قسمتی از درآمدها به شهرداری تعلق خواهد گرفت. پس از اتمام دوران مشارکت همه پروژه از جمله زمین، اموال منقول و غیر منقول به شریک تعلق خواهد گرفت.

این روش در چند مدل قابلیت اجرایی شدن دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. کامل
  2. به شرط اموال منقول
  3. به شرط قسمتی از پروژه

فرمول محاسبه دوران مشارکت در این روش :

نحوه محاسبات مشابه روش B.O.T است با این تفاوت که در این روش، برای شهرداری، دوران مشارکت تعریف می شود.

قرارداد BLT

این قرارداد به معنای (ساخت ، اجاره ، واگذاری) روش دیگری از روش های سرمایه گذاری مشارکتی است.در این نوع قراردادها، بخش خصوصی بعد از ساختن و اجرایی نمودن طرح مورد نظر، آن را برای مدتی به شهرداری یا بخش خصوصی اجاره می دهند و پس از اینکه مدت زمانی آن ها به اتمام رسید، طرح به طور رایگان به تملک شهرداری در می آید.

این نکته نیز وجود دارد که اگر قرارداد اجاره، میان بخش خصوصی سازنده و شهرداری باشد و طرفین با هم توافق کنند که شهرداری در فواصل زمانی تعیین شده، اجاره بها بپردازد و پس از انقضای مدت، خود به خود مالک طرح شود. این مسئله باعث می شود به طور مشابه با اجاره به شرط تملیک مواجه شویم.

تفاوت BOT و BLT

تفاوت میان این دو قرارداد به این صورت است که در BOT و در طول دوران مشارکت، سهم الشرکه طرف شراکت یا سرمایه گذاری قسمتی از درآمد پروژه است. در حالی که در BLT و در طول دوران آن ، درآمد زایی پروژه ربطی به سرمایه گذاری ندارد، بلکه رقمی که از قبل معین شده را بابت اجاره سرمایه از شهرداری به سرمایه گذار پرداخت می شود.

فرصت سرمایه گذاری

این روش شامل پتانسیل هایی که در آن قابلیت های سرمایه گذاری و بازده اقتصادی موجود است و در سطح شهر نیز شناسایی شده اند می باشد. برای مثال، اراضی باید در سطح شهر با مالکیت شهرداری و یا بخش خصوصی و یا دیگر سازمان ها موجود باشند. این فرصت ها توانمندی پذیرش بارگذاری انواع کاربری و خدمات را دارد و جهت بسته سرمایه گذاری معرفی می گردند.

بسته سرمایه گذاری

بسته مطالعاتی در مورد طرح های سرمایه گذاری که در آن اطلاعات فنی شامل نوع کاربرهای مصوب و پیشنهادی، تراکم ها و … بارگذاری شده بر اساس آن مطالعات اقتصادی مانند برآورد هزینه های ساخت، دوره ساخت، بازده، طرح و درآمد و… محاسبه می گردد و به عنوان بسته سرمایه گذاری به سرمایه داران ارائه می شود.

این بسته در رابطه با طرح های سرمایه گذاری که شامل اطلاعات فنی از قبیل: نوع کاربری های مصوب و پیشنهادی، تراکم های موجود در پروژه  و …. می باشد. براساس این موارد ذکر شده مطالعات اقتصادی مانند: بازده، طرح و درآمد، برآورد هزینه های ساخت، دوره ساخت و …. محاسبه می شود و به عنوان بسته سرمایه گذاری به سرمایه داران ارائه می گردد.

تعدادی دیگر از روش های سرمایه گذاری :

  •     سرمایه گذاری مستقیم (D.I )
  •     سرمایه گذاری غیرمستیقم خارجی ( P.I )
  •     ساخت ، بهره برداری ، واگذاری (O.T )
  •     ساخت ، بهره برداری ، تملک ، واگذاری ( O.O.T )
  •     ساخت ، بهره برداری ، تملک ( O.O )
  •     خرید ، ساخت ، بهره برداری (B.O )
  •     ساخت ، اجاره ، واگذاری (L.T )
  •     بیع متقابل (Buyback )

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مشارکت سرمایه گذاری خود را به تیم مجرب ما در شهر پارسیان بسپارید.