سرمایه گذاری بلند مدت و انواع روش های آن

سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

در دنیای امروز اگر شخصی قصد سرمایه گذاری در بازار اقتصاد داشته باشد، قطعا در مرحله ی اول به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با آن خواهد بود و در این راه با سوالاتی رو به رو می شوند. معنا و مفهوم سرمایه گذاری چیست؟ چه انواعی دارد؟ و بهترین سرمایه گذاری بلند مدت به چه صورت قابل انجام می باشد؟ این ها بخشی از سوالاتی هستند که در ذهن تداعی می شود. در ادامه سعی داریم با بررسی انواع مثال سرمایه گذاری بلند مدت، به بهترین نحو به این سوالات پاسخ دهیم تا در هنگام سرمایه گذاری بلند مدت خود بتوانید مناسب ترین تصمیم را اخذ نمایید.

مفهوم سرمایه گذاری بلند مدت

سرمايه‌گذاري به معنی این است که به اميد به دست آوردن منابع با ارزش‌ تر در آينده، از منابعی که در زمان حال در اختیار داریم استفاده نکنیم. به عبارت دیگر می توان گفت سرمایه گذاری یعنی سرمایه را به نحوی به کار بگیریم که نه تنها اصل آن حفظ شود، بلکه سود دهی نیز داشته باشد.

برای سرمایه گذاری بلند مدت تعاریف زیادی وجود دارد. به طور کلی و از نظر حسابداری، به سرمایه گذاری‌ هایی که میزان نقد شوندگی آن­ها زیاد باشد و مانند پول نقد یا دارایی­ های مالی نباشد و برای رسیدن به سودآوری بالاتر، نیازمند زمان بیشتری باشند به آن ها سرمایه گذاری بلند مدت می گوییم. در حالت کلی، سرمایه گذاری­ها را می­توان به دو نوع سرمایه گذاری کوتاه مدت و سرمایه گذاری بلند مدت تقسیم کرد.

سرمایه گذاری بلند مدت مناسب چه کسانی است؟

سرمایه گذاری یک سبک سریع ثروتمند شدن در زندگی نیست که بتوان در مدت کوتاهی با انجام آن بازدهی قابل توجهی را کسب نمود، بلکه انجام این کار و گام نهادن در آن نیازمند صبر و تحمل بالا است. برای قدم گذاشتن در این عرصه باید بدانید که سرمایه گذاری­ به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود. سرمایه گذاری هایی که مدت آن­ ها کمتر از یک سال باشد، سرمایه گذاری کوتاه مدت نامیده می ­شوند و به سرمایه گذاری­ هایی که برای مدت زمان بیشتر از یک سال در نظر گرفته شوند، سرمایه گذاری بلند مدت گفته می شود.

افراد باید براساس یک سری فاکتور ها مانند: اهداف مد نظر افراد، زمان، میزان سرمایه، شرایط اقتصادی و بازارهای فعال موجود متفاوت، یکی از انواع مختلف روش­ های سرمایه گذاری بلند مدت و یا کوتاه مدت را انتخاب کنند. 

این نوع سرمایه گذاری مناسب افرادی است که قصد دارند درآمد دیگری نیز در کنار درآمد اصلی خود کسب کنند و می‌ توانند پول خود را با هدف‌های دراز مدت در بازار سرمایه گذاری کنند و نیازی به دارایی اولیه خود ندارند. از این رو نقش سرمایه‌‍‌ گذار در این نوع سرمایه‌ گذاری از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است و همه چیز به تصمیم‌ ها و انتخاب های او بستگی دارد

انواع سرمایه گذاری بلند مدت

یکی دیگر از مفاهیم سرمایه گذاری بلند مدت، سپردن سرمایه و پول خود به یکی از سبدهای سرمایه می باشد. گزینه‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی وجود دارد و هر کدام از آن ها شامل میزان ریسک متفاوت است. فرد سرمایه گذار باید با توجه به میزان سرمایه خود، نوع سپرده گذاری، سررسید سرمایه گذاری و میزان ریسکی که می تواند محتمل شود، یکی از روش ­های موجود را برای سرمایه گذاری بلند مدت را انتخاب کند.

این روش ها عبارتند از:

  • سپرده بلند مدت بانکی
  • سرمایه گذاری در سهام
  • سرمایه گذاری در املاک و مستغلات
  • سرمایه گذاری در بورس
  • صندوق های سرمایه گذاری
  • سبدگردانی اختصاصی
  • خرید طلا و ارز دیجیتال

سپرده بلند مدت بانکی

یکی از اولین مثال هایی که برای سرمایه گذاری بلند مدت به ذهن افراد می‌رسد، استفاده از سپرده بلند مدت بانکی است. یکی از عمده‌ترین خدماتی که بانک ها ارائه می دهند حساب‌های مختلف بانکی است. افراد مختلف می توانند به عنوان سرمایه‌گذاری از این حساب‌هایی براساس هدف و بازه زمانی متفاوتی تنظیم شده اند استفاده نمایند. اکثر سپرده‌های بلندمدت فعلی دارای بازه‌های زمانی حداقل یک سال هستند و صاحبان این سپرده‌ ها امکان افزایش یا کاهش سرمایه خود در طی این دوره را ندارند. در واقع این نوع از سرمایه گذاری برای افرادی که ریسک پذیر نیستند، بسیار مناسب می­ باشد و برای افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند و خواهان سود بالا در مدت زمان کمی هستند، مناسب نیست.

بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران

سرمایه گذاری بلند مدت در سهام

سهام، به معنای شریک شدن در منافع و ضرر های یک شرکت می‌باشد و ارزش سهام در بلند مدت افزایش می‌یابد و به سوددهی مورد نظر دست می‌یابند.

سرمایه‌گذاری در سهام را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و بهترین سرمایه‌گذاری‌ های بلند مدت مالی در نظر گرفت که مزایای زیر را در بردارد:

  • سهام نشان‌دهنده مالکیت در دارایی و سود شرکت‌ها است، یعنی با این کار در سرمایه گذاری کشور شرکت می کنید.
  • سهام اوراق سرمایه‎‌گذاری هستند، به این معنی که سرمایه‌گذار لازم نیست دارایی یا تجارتی را کنترل کند.
  • ارزش سهام در بلند مدت به طور چشم گیری می تواند افزایش پیدا کند.
  • نقدشوندگی بسیاری از سهم‌ ها بسیار بالا است که این باعث می شود تا فرد سرمایه گذار بتواند در هر شرایط و زمانی که نیاز بود، سرمایه خود را نقد کند.
  • میزان حداقل نقدینگی مورد نیاز برای خرید سهام نسبت به سایر بازارها بسیار پایین است و با سرمایه‌ کم هم می توان سرمایه‌گذاری کرد.

سرمایه گذاری بلند مدت املاک و مستغلات

سرمایه‌گذاری در مسکن از روش‌های سنتی و قدیمی سرمایه‌گذاری در ایران است.ای نوع سرمایه گذاری جزء نوع بلند مدت می باشد و ریسک پایینی دارد. اما گاهی شرایط جامعه می تواند باعث شود میزان سود کم شود و یکی دیگر از معایب این است که برای شروع نیاز به سرمایه دارد و نقد شوندگی پایین تری دارند.

سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

مثالی دیگر در رابطه با سرمایه گذاری بلند مدت ورود به عرصه بورس است. یکی از شروط لازم برای به سود رسیدن در این حیطه این است که با دید بلند مدت در بازارهای مالی و بورس شرکت کنند. اما همیشه بورس دارای سود خوب نیست بلکه ممکن است بازده آن منفی باشد و شما متحمل ضرر نیز بشوید، پس باید در انتخاب و خریداری سهام بورس خود دقت داشته باشید.

این روش از ریسک نسبتا بالایی برخوردار است و به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری بلند مدت به سرمایه گذاران پیشنهاد نمی شود. افرادی می توانند در بورس موفق شوند که علاوه بر روحیه ریسک پذیری دارای دیدگاه بلند مدت نیز باشند.

صندوق‌ های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه گذاری، از روش‌هایی است که امکان سرمایه گذاری در بورس را بدون صرف زمان و دانش فراهم می‌کند و به طور غیر مستقیم انجام می شود. با بررسی اجمالی آمارهای موجود در بازار سرمایه متوجه می شوید که سرمایه گذاری در بورس از نظر بازدهی، بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در بین انواع سرمایه گذاری ها بوده است که با استفاده از صندوق های سرمایه گذاری بهتر می توانید این کار را انجام دهید. نکته ی حائز اهمیت این است که افراد با هر مقدار سرمایه می توانند سرمایه گذاری کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس نوع ترکیب دارایی به انواع مختفلی تقسیم می شوند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با درآمد ثابت
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

مزایای سرمایه گذاری بلند مدت

مزایت های صندوق سرمایه گذاری

  • نقد شوندگی مناسب
  • سهولت سرمایه گذاری
  • سرمایه گذاری با پول کم
  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها
  • متنوع سازی

سبدگردانی اختصاصی

در این روش یک سبد متناسب با ویژگی های سرمایه گذار تشکیل می شود. اوراق های موجود در این سبد شامل طلا، اوراق مربوط به سهام شرکت‌ها و سایر اوراق‌ های قابل معامله در بورس می باشد. این روش نیز مانند صندوق‌های سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم است. به صورت سالانه و یا یشتر امکان عقد قرارداد های سبدگردانی وجود دارد. به همیل دلیل این به گروه سرمایه گذاری بلند مدت اختصاص دارد.

سبدگردانی سعی بر این دارد که دارایی صاحبان سرمایه را با پذیرش میزان ریسک مشخص از جانب سرمایه‌گذار به حداکثر میزان ممکن برساند. بنابراین می‌توان سبدگردانی را خرید، فروش و نگه‌داری اوراق بهادار تعریف کرد که به نام سرمایه‌گذار، توسط سبدگردان و در قالب قراردادی مشخص انجام می‌ پذیرد.

 

خرید طلا و ارز دیجیتال

یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری‌های بلند مدت خرید طلا است. زیرا قیمت طلا به عوامل داخلی و خارجی متعددی مرتبط است و با توجه به نرخ دلار یا قیمت اونس جهانی در نوسان می‌ باشد. برای سرمایه گذاری در بازار طلا، افراد می‌توانند با هر مقدار سرمایه ای که دارند در این زمینه اقدام کنند. این روش از لحاظ نقد شوندگی  گزینه ی مناسب است است چرا که شما هر زمان که بخواهید میتوانید نسبت به فروش آن اقدام نمایید. پیشنهاد می شود که اگر می خواهید مبلغ زیادی از سرمایه خود را در این بازار سرمایه گذاری کنید، بهتر است‌ طلایی که اجرت ندارد را خریداری کنید به دلیل اینکه طلای اجرت دار و ساخته‌شده باعث می شود تا سود بالایی نداشته باشید و یا حتی سرمایه تان اتلاف شود.

 سرمایه گذاری بلند مدت در سهام

ارز دیجیتال سوددهی بالایی دارد اما ورود به این عرصه و سرمایه گذاری در آن نیازمند داشتن اطلاعات کافی در این زمینه است. اگر در این روش بدون شناخت اقدام به خرید کنید میزان ضرر کردن شما بسیار بالا می رود.

نتیجه گیری

با توجه به آنچه که تاکنون بررسی کردیم، متوجه شدیم که سرمایه گذاری در دراز مدت، مزایا و معایبی را به همراه دارد. به عنوان مثال یکی از مهم ترین جنبه‌های سرمایه گذاری طولانی مدت این است که اگر شما دیدگاه بلند مدتی داشته باشید احتمال رسیدن به اهداف تان بسیار بالا می باشد. از معایب و سختی های آن نیز می توان به وجود نوسانات بازار در روش های مختلف این نوع سرمایه گذاری اشاره نمود که با صبر و شکیبایی می توانید این مرحله را به درستی پشت سر بگذارید.

شما با مطالعه این مقاله و بررسی جنبه های متفاوت سرمایه گذاری بلند مدت و همچنین با در نظر گرفتن شرایط مختص به خود می توانید بهترین انتخاب را در این عرصه داشته باشید.