سرمایه گذاری با کمترین ریسک ممکن

سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود

ریسک یکی از مفاهیم اولیه، پایه ای و بسیار مهم در بحث مالی و سرمایه‌گذاری است. هنگام شروع سرمایه گذاری همه ی افراد به دنبال روش های سرمایه گذاری کم ریسک هستند زیرا ریسک یک بخش جدایی ناپذیر از سرمایه گذاری می باشد. در این مقاله به راه هایی برای رسیدن به بهترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری می پردازیم. اگر شما نیز به دنبال پیدا کردن راه های مختلف برای سرمایه گذاری کم ریسک با سود مطمئن هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی کلی با مفهوم ریسک و نحوه مدیریت آن، روش های آن را نیز بشناسید و در سرمایه گذاری خود به بالاترین سود ممکن برسید.

ریسک به چه معناست؟

ریسک در لغت به معنای احتمال خطر می باشد. مفهوم ریسک در ذهن بسیاری از انسان‌ها در معنای مالی آن به کار می‌رود. ریسک مالی یعنی سرمایه ای را که در بازار اقتصاد به کار می بریم، احتمال از دست دادن و یا تهدیدی برای آن وجود داشته باشد. بدیهی است که اکثر افراد به دنبال موارد کم ریسک هستند و از ریسک بالا گریزان اند. حال با دانستن معنا و مفهوم کلی ریسک، باید آن را در مبحثی که میخواهید انجام دهید، بررسی نمایید.

سرمایه گذاری کم ریسک

بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک‌ پذیر نیستند. این افراد همواره به دنبال یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری کم ریسک و پر سود هستند.سرمایه گذران در تلاش اند که ریسک هایی که در بازار اقتصادی با آن رو به رو هستند را بشناسند و آن ها را کاهش دهند.

یکی از مواردی که بر اثبات وجود ریسک گریزی در سرمایه گذاران ایرانی نیز دلالت دارد سرمایه گذاری در بازار مسکن است، زیرا بازار مسکن از کم ریسک‌ترین بازارها محسوب می شود. البته باید این را نیز مورد توجه قرار دهیم که هر چه ریسک بالاتر باشد بازدهی و سود نیز بالاتر است اما افراد بسیاری ریسک کم و خیال آسوده را ترجیح می‌دهند. دلیل اینکه سرمایه گذاران به دنبال راهی برای سرمایه گذاری کم ریسک هستند این است که نمی خواهند سرمایه اولیه شان را از دست بدهند.

به طور کلی می‌توان گفت: «ریسک، امکان شکست در سرمایه‌گذاری است».

مدیریت سرمایه گذاری و ریسک

مدیریت ریسک (Risk Management) به معنای شناسایی و ارزیابی خطرات احتمالی در یک سرمایه‌گذاری و سپس استفاده مناسب از منابع، برای به حداقل رساندن احتمال وجود خطر و یا تهدیدی برای سرمایه‌گذاری است.

کلید موفقیت در سرمایه گذاری مدیرت ریسک است. به همین دلیل همواره سرمایه گذران در تلاش اند تا به سرمایه گذاری با ریسک کم و سود زیاد دست یابند. برای رسیدن به این مرحله و گام برداشتن در آن نیاز است که بتوانند با روش های سرمایه گذاری کم ریسک به خوبی آشنا باشند و ضمن استفاده از آن به خوبی آن را مدیریت کنند.

بهترین سرمایه گذاری با پول کم

روش‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک

در سرمایه گذاری نوع رفتار و برخورد انسان ها متفاوت است. برخی از افراد ریسک پذیر و برخی ریسک گریز هستند. افراد ریسک پذیر قادر به تحمل میزان ریسک بالاتری نسبت به بقیه هستند. اما در هر صورت همه سرمایه گذاران به دنبال روشی برای سرمایه‌گذاری کم ریسک می باشند. در ادامه به چند نمونه از این روش ها می پردازیم تا با بهره گیری از آن ها بهترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری را تجربه نمایید.

سپرده‌گذاری در بانک

سرمایه گذاری و ایجاد حساب در بانک به عنوان یکی از بهترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری ها محسوب می شود. بانک ها مکانی هستند که برای حفظ امنیت سرمایه های نقدی مردم ساخته شده اند. با سرمایه گذاری در بانک، با توجه به قراردادی که میان شما و بانک بسته می شود بانک موظف است علاوه بر نگهداری از پول شما سودی را به صورت ماهانه، سالانه یا …، به حساب شما واریز کند. نرخ‌ سود بانکی سپرده‌گذاری توسط بانک مرکزی تعیین شده و معمولا هرچند وقت یک بار تغییر می‌کند. البته میزان سود دریافتی به موارد دیگری نیز بستگی دارد که آن را با توجه به نوع افتتاح حساب و میزان سرمایه سپرده گذاری شده و ویژگی های دیگر باید مورد بررسی قرار بدهید.

شاید این روش کاملا بدون ریسک و بسیار مفید بنظر بیاید چرا که در مدت زمانی معین، بدون انجام کاری از سوی سرمایه گذار می توان سود مشخصی دریافت کرد. اما اینطور نیست!

مزایا و معایب سپرده بانکی

یکی از دلایلی که باعث می شود این روش دارای ریسک باشد وجود تورم در دنیای اقتصادی است. تورم و کاهش ارزش پول، کمترین ریسکی است که سرمایه گذار می تواند با آن رو به رو شود. اگر مقدار سود دریافتی، کمتر از تورم باشد، در واقع فرد سرمایه گذار ضرر کرده‌ است. برای مثال اگر نرخ تورم 35 درصد باشد و نرخ سود دریافتی شما 25 درصد باشد شما همواره 10 درصد از تورم و گرانی موجود عقب هستید و این باعث می شود تا ارزش پول شما در بلند مدت بسیار کم شود. یعنی نه تنها سرمایه گذاری پر سود نداشته اید بلکه دچار ضرر نیز شده اید. بنابراین باید در نظر داشته باشید که با وجود تورم همیشه این تهدید برای سپرده گذاری در بانک وجود دارد.

اوراق مشارکت

یکی دیگر از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری با ریسک کم اوراق مشارکت است. این اوراق با داشتن مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، منتشر می شوند. این ها ویژگی های خاصی دارند و در زمان مشخص صادر می شوند علاوه بر این دارای هدف هایی از جمله: استفاده در طرح های انتفاعی دولت، پروژه های عمرانی، تهیه مواد اولیه ضروری برای واحدهای تولیدی می باشد و هم چنین جهت تامین بخشی از منابع مالی مود نیاز شرکت های دولتی و یا خود دولت نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

عموما مقدار سود در نظر گرفته شده برای این اوراق، کمی بیشتر از سود سپرده های بانکی است. فاکتوری که در میزان سود و بازدهی آن بسیار تاثیرگذار است نوع اوراق مشارکت منتشر شده می باشد. به طور کلی هنگامی که یک شرکت نیاز به تامین مالی دارد می تواند این اوراق را به فروش برساند و طبق قانون سرمایه گذار می تواند به هنگام شکست این سرمایه گذاری سود خود را از مرجع قانونی (دولت یا بانک) دریافت کند. اگر هم این اوراق به سود دهی برسید ما به تفاوت آن به سرمایه گذار پرداخت خواهد شد.

بهترین سرمایه گذاری در جهان

مزایا و معایب اوراق مشارکت

ریسک پایین و سود تضمین شده دلایل کافی برای سرمایه‌گذاری هستند. به همین دلیل به نظر می آید که اوراق مشارکت جزء بهترین روش سرمایه گذاری است اما باید به این نکته توجه داشت که ریسک کمتر احتمالا سود کمتر نیز خواهد داشت و اگر میزان  تورم در جامعه از مقدار سود دریافتی شما بیشتر شود، به مرور ارزش سرمایه شما کاهش می‌یابد.

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

مشاوران مالی برای مدیریت سرمایه گذاری و ریسک موجود، این روش را به سرمایه گذاران پیشنهاد می دهند. صندوق های سرمایه به عنوان بهترین و کم ریسک ترین روش سرمایه گذاری شناخته می شوند.

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بهترین هستند؛ این صندوق ها موظف اند حداقل 70 درصد از سرمايه خود را به اوراق با درآمد ثابت و يا سپرده های بانكی اختصاص دهند. بنابراين، این روش سود بيشتري نسبت به سود سپرده بانكي به شما خواهند داد. یکی دیگر از ویژگی های خوب این صندوق، روزشمار بودن آن ها است؛ یعنی در واقع هر زمان که شما بخواهید، می توانید سرمایه خود را از این صندوق ها خارج کنید.

اين صندوق ها با دو نوع متفاوت سود خود را تقسیم می کنند؛ گاهی اوقات در ابتدا يا پايان ماه، سود را به حساب سرمایه گذاران واريز می کنند و گاهی اوقات نیز به صورت روزانه این کار انجام می شود.

مزایا و معایب صندوق های سرمايه گذاری

صندوق‌ های سرمایه‌گذاری یکی از روش هایی هستند که ضمن ریسک بسیار کم، بازدهی متناسب با ریسک و مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند. اما این روش هم مانند بقیه روش های بررسی شده دارای مزایا و معایبی می باشد که به آن ها اشاره می کنیم:

مزایا:
  • صرفه جویی در زمان
  • مدیریت حرفه ای و تخصصی
  • تقسیم هزینه ها بین سرمایه گذاران
  • کاهش ریسک
معایب:
  • کاهش کنترل سرمایه گذار بر سبد دارایی خود
  • نداشتن حق رای در مجامع شرکت ها

سخن پایانی

سرمایه گذاری دارای ریسک کم در میان افرادی که عموما محتاط تر عمل می کنند، دارای محبوبیت می باشد. هنگامی که بازار ثبات کافی را نداشته باشد استفاده از این نوع سرمایه گذاری مناسب است اما برای استفاده دائمی باید توجه داشته باشید که این نوع سرمایه گذاری دارای سود کمتری است. در این مقاله سعی کردیم نکاتی را برای روش های سرمایه گذاری کم ریسک بیان کنیم، تا با رعایت آن به حداکثر بازدهی سود برسید.