آیا قرارداد با سود مشخص ممکن است ؟

آیا قرارداد با سود مشخص ممکن است ؟

انواع قرار داد های مشارکت در سرمایه گذاری / نمونه قرار داد مشارکت در سرمایه گذاری / قرار داد مشارکت در سرمایه گذاری / تنظیم قرار داد سرمایه گذاری /

تنظیم قرار داد سرمایه گذاری :

قرارداد سرمایه گذاری ، قراردادی است که به موجب آن یک طرف سرمایه گذار و طرف دیگر سرمایه پذیر است که در مدت مشخص با سرمایه دریافتی از سرمایه گذار ، فعالیت تجاری کرده و درصدی از سود را به صورت ماهانه یا در اتمام کار به سرمایه گذار پرداخت می کند . تنظیم قرار داد سرمایه گذاری دارای نکات بسیار مهمی است که باید از سایر موارد مشابه خصوصا قرارداد مضاربه و مشارکت مدنی جدا می گردد :

موضوع و عوض قرار داد تامین سرمایه

موضوع قرارداد در واقع همان مبلغ سرمایه و مبلغ و عوض قرارداد همان درصد سود هستش که بیشتر در توافق نامه های تامین سرمایه اشتباه نوشته می شود . در این قرار داد حتما باید سود دریافتی در صدی از سود حاصل از فعالیت تجاری باشد و نمی تواند به شکل ثابت باشد .

مهم ترین تفاوت قرار داد سرمایه گذاری با معاملات ربوی در نداشتن سود ثابت است و اصلا به سبب ضرر های قهری وارده به تجارت سودی نصیب سرمایه گذار نشود برخلاف ربا که بی رحمانه هستش و سرمایه پذیر حتی در صورت ضرر های قهری باید سود را پرداخت کند .

قرار داد یا تفاهم نامه سرمایه گذاری باید دقیق و حرفه ای تنظیم شود تا به ورطه ربا نیفتد که اگر این گونه شود باطل و جرم محسوب می شود و در عین حال سرمایه و سود سرمایه گذار تا حد امکان محفوظ باشد . تفاوت قرار داد های سرمایه گذاری و مضاربه :

مضاربه یک قرار داد سنتی و فقهی و جز عقود معین و احکام آن در موارد 546 تا 560 قانون مدنی تعریف شده است . اما ضرورت ها و واقعیات اقتصادی جامعه امروز ایران را پوشش نمی دهد و در این وضعیت اقتصادی و تحریم و تورم ، ریسک سرمایه گذار خیلی بالا می رود مخصوصا اگر سرمایه پذیر فرد معمولی و غیر معتبر باشد . مثلا مضاربه عقد جایز است . طبق عقد مضاربه چند روز بعد از دریافت سرمایه ، سرمایه پذیر اعلام فسخ بی دلیل می کند و در عین حال که مثلا پونصد میلیون تومان سرمایه ی سرمایه گذار هم دستش است !!!  یا مثلا مضاربه با فوت سرمایه گذار باطل می گردد در حالی که ممکن است سود خوبی از قرار داد نصیب ورثه شود .

بنابراین قرارداد های سرمایه گذاری باید در قالب ماده ده قانون مدنی تنظیم شود تا حدکثر آزادی در توافق و در عین حال اجتناب از ربا محقق گردد و طرفین توافق خصوصا سرمایه گذار که ریسک کار به سمت وی است ، کار و زندگی خود را درگیر قوانین سنتی و قدیمی و بلامصرف و ناکارآمد عقد مضاربه نکند .

نکات طلایی سرمایه گذاری با سود ثابت :

  • طبق ماده ی 116 و 220 قانون تجارت ، مالک و مضارب در برابر طلبکاران مسئولیت تضامنی دارند
  • در مضاربه دقیق نمی توان توافق کرد که سود یکی از طرفین ثابت باشد، مثلا سود ماهانه چهار درصد یا کمتر یا بیشتر ، پس حتی اگر شخص یا شرکت سرمایه پذیر ، بابت سود ماهیانه ، چک هایی صادر کند و به سرمایه گذار بدهد و بعدا چک ها برگشت بخورند ، امکان این هست که سرمایه پذیر ، با استناد به ماده ی 548 قانون مدنی ، از ایفاء تعهد خود سرباز زند و به عبارتی ، به قولی که داده به سرمایه گذار عمل نکند ، مگر این که منشا صدور چک مشخص نباشد ، یعنی مشحص نباشد که چک ها بابت چه معامله ، بدهی یا تعهدی بوده است که در این صورت ، باید چک ها در وجه حامل بوده و در متن چک قید نشده باشد بابت ؛ مثلا ، قرار داد سرمایه گذاری یا مضاربه .
  • مضارب در حکم امین است و ضامن مال مضاربه نمی شود مگر در صورت تعدی و تفریط بنابراین اگر شخص یا شرکت سرمایه پذیر ، بابت کل مبلغ سرمایه گذاری شخص سرمایه گذار ، به فرض چکی بابت ضمانت پرداخت اصل سرمایه بدهد و مشخص باشد که بابت ضمانت استرداد اصل سرمایه است ولو عبارت ” بابت ضمانت ” در متن چک قید نشود ، می تواند در دادگاه مورد مناقشه و اختلاف و نهایتا ، تفسیر به ضرر سرمایه گذار واقع شود ؛ یعنی حتی نوان اصل سرمایه را نیز باز پس گرفت ، که این واقعا مصیبت است .

نمونه قرار داد سرمایه گذاری چیست ؟

نمونه قرار داد تامین سرمایه نخستین گام امن در یک همکاری تجاری و بازرگانی است . طرفین این توافق ، یک هدف مشترک دارند وآن افزایش سرمایه های مالی خود است . توجه به تمامی جوانب این شراکت مالی ضرورت دارد . لازم است در مورد میزان آورده سرمایه گذار و سهم او از شراکت قواعد قدرتمندی وجود داشته باشد . از طرف دیگر ، نیز ضروری است در مورد نحوه پرداخت سرمایه به طرف دیگر قرارداد ، قواعد منسجمی بین طرفین ، توافق شود . از طرف دیگر ، در مورد حل اختلافات ، ضرورت های قانونی زیادی نیز وجود دارد .

انواع قرارداد سرمایه گذاری :

این که سرمایه گذاری در داخل یا خارج از کشور انجام می شود در تعیین انواع این قرارداد موثر است . از طرف دیگر، سطح خطر پذیری سرمایه گذار وهدف جذب سرمایه انواع مدل مشارکت و انواع قرارداد های سرمایه گذاری را تعیین می کند .

قرارداد سرمایه گذاری مشترک :

گاهی دو شخص یا بیشتر تصمیم می گیرند که برای افزایش سود و سرمایه ، بخشی از دارایی خود را روی هم بگذارند و برای مومضوع مالی مشخصی ، نمونه قرارداد سرمایه گذاری مشترک امضا کنند . سود حاصل از این قرارداد همکاری ، مطابق با مندرجات قرارداد ، بین طرفین تقسیم می شود .

نمونه قرارداد تامین سرمایه مشترک ، به ویژه در زمان شراکت در پروژه های متوسط و بزرگ کاربرد بیشتری دارد .

در نمونه قرارداد سرمایه گذاری مشترک ، سهم هر سرمایه گذار مشخص می شود و در مواعد دریافت سود ، سهم هریک از آن ها نیز بر اساس میزان سهم ، تقسیم می شود .

تقسیم سود قرارداد سرمایه گذاری :

به طور کلی مرسوم می باشد که در طی قرارداد سرمایه گذاری ؛ شرکا به میزان مبلغی که که در قرارداد سرمایه گذاری آورده اند ، از سود حاصل شده سهم ببرند ، ولی این امکان وجود دارد که شرکا با عنایت  به موضوع سرمایه گذاری تعیین و تکلیف نمایند .

به طور کلی قرارداد های سرمایه گذاری تا وقتی که سه چهارم شرکا یا اعضاء که بیشتر سرمایه را در اختیار دارند ، به صورت رسمی و کتبی تقاضای انحلال قرارداد سرمایه گذاری را نداشته باشند ، به فعالیت خود ادامه خواهد داد .

معمولا مرسوم است که سود قرارداد سرمایه گذاری به صورت سالانه و بر حسب میزان سهم هر یک از شرکا در سرمایه گذاری تعیین شود . به معنای دیگر ؛ هر شریکی به میزان سرمایه مالی که آورده است ، در خصوص سود و زیان قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده تاثیر می پذیرد . همان طور که بیان کردیم این نسبت می تواند با تفاهم و توافق طرفین کم و زیاد شود . هم چنین در صورتی که اعضا و شرکای قرارداد سرمایه گذاری مایل باشند که سود به دست آمده را به صورت ماهیانه به حساب آن ها واریز شود. همه این شرایط و مناسبات در اختیار تصمیم شرکا می باشد و به دلایل مختلف که متاثر از فضای سرمایه گذاری است ، قابل تغییر می باشد .

به طول معمول شیوه و روش محاسبه سود هر یک از شرکا به حساب های تعیین شده و یا به صورت حضوری ، رسید و فیش واریزی مبلغ مربوط به سود قرارداد سرمایه گذاری را اخذ نموده و در پرونده مربوط به قرارداد سرمایه گذاری ضمیمه می شود .

و همین طور ؛ متداول می باشد که قسمتی از سود مشارکت به میزان 5 درصد از سود خالص سالیانه به عنوان ذخیره قانونی در حساب متعلق به شرکای سرمایه گذاری اندوخته می شود .

انواع قرارداد سرمایه گذاری :

دسته بندی های مختلفی برای قرارداد سرمایه گذاری در نظر گفته شده است امابه طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند =

  • قرارداد سرمایه گذاری داخلی
  • قرارداد سرمایه گذاری خارجی

ده نکته مهم که باید در قرارداد سرمایه گذاری رعایت کنید :

  • ثبت شرکت سهامی خاص =

شاید زمانی‌که همه چیز مهیای ورود سرمایه گذار می‌شود از اهمیت ثبت شرکت در قالب سهامی خاص مطلع شوید. طبیعی است که سرمایه گذار در ازای ورد سرمایه به استارتاپ تقاضای انتقال سهام معادل آن را دارد. پس بهتر است اگر تاکنون اقدام به ثبت شرکت نکرده‌اید حتما به شرکت سهامی خاص فکر کنید. زیرا این قالب از شرکت‌های تجاری برای سرمایه گذاران جذابتر هستند.

  • مراجعه به یک واحد ارزش‌گذاری معتبر برای تخمین ارزش سهام کسب‌وکار=

برای آنکه بتوانید سهام کسب‌وکار خود را در ازای قیمتی مناسب به سرمایه گذار منتقل کنید لازم است بر اساس یک سری از متد ارزش‌گذاری ابتدا ارزش سهام را مشخص کنید. خوشبختانه واحدهای ارزش‌گذاری بسیاری در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توان با مراجعه به آن‌ها از قیمت واقعی سهام استارتاپ خود مطلع شوید معمولا در ضمن قراردادهای سرمایه گذاری، یک نهاد ارزش‌گذاری مرضی‌الطرفین مشخص می‎شود تا بر اساس نتایج بررسی‌های آن تصمیم‌گیری شود.

  • نحوه انتقال سهام

بعد از آنکه ارزش سهام کسب‌وکار شما مشخص شد نوبت به انتقال آن می‌رسد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا سهام در نظر گرفته شده برای سرمایه گذار به صورت یکجا باید به ایشان منتقل شود یا راهکاری در این خصوص وجود دارد؟

قطعا انتقال یک‌جای سهام اصلا ایده مناسبی نیست. سهام باید متناسب با مراحل ورود سرمایه منتقل شود. اگر سرمایه گذار شما این شرط را نمی‌پذیرد حتما شروط و تعهدات کافی و ضمانت اجرای مناسب برای بازگشت سهام درصورت عدم انتقال به موقع سرمایه را در متن قرارداد سرمایه گذاری پیش‌بینی کنید.