روش های سرمایه گذاری با پول کم در ایران

روش های سرمایه گذاری با پول کم در ایران

برای بسیاری از افراد این تصور به اشتباه وجود دارد که نمی توان سرمایه گذاری با پول کم را شروع کرد و الزاما باید مبالغ کلانی برای کسب بازدهی های قابل توجه در دسترس داشته باشند. اما واقعیت امر این است که در عصر حاضر که بازارها و ابزارهای مالی جدید در حال طراحی شدن است این امکان وجود دارد که حتی با چند صد هزار تومان نیز سرمایه گذاری را شروع کرد و متناسب با آن بازدهی خوبی کسب کرد.

سرمایه گذاری فرآیندی زمان بر است و انتظار کسب سود کلان در بازه ای کوتاه اشتباه است. ارزش سرمایه‌گذاری با گذشت زمان مشخص می‌شود. مهم نیست سرمایه شما چه مقدار است، اینکه قصد دارید این مبلغ را صرف سرمایه گذاری کنید اهمیت دارد و اینکه بدانید هیچ روش خیالی یا معجزه‌آسایی برای تبدیل سرمایه کم شما به یک پول هنگفت وجود ندارد. اما می‌توان با رعایت چند اصول اساسی و همچنین گرفتن مشاوره از کارشناسان این راه را کوتاه‌تر کرد.

چرا باید سرمایه گذاری را هرچه زودتر شروع کنیم؟

در سالهای اخیر نرخ تورم و قیمت اجناس روز به روز در حال افزایش، و قدرت خرید افراد نیز مدام در حال کاهش بوده است. به عنوان مثال اگر شما امروز پولی برای خرید یک جنس دارید و ان را نخرید شاید هفته دیگر پولتتانبرای خریدهمان جنس کم باشد.

حال سوال این است در این شرایط چگونه میتوانیم سرمایه ای پس انداز کنیم؟

بهترین روش افزایش پول سرمایه گذاری میباشد. اصل مهم در سرمایه گذاری حفظ ارزش آن و در وهله دوم کسب بازدهی از آن است.

چند فاکتور مهم در سرمایه گذاری

نقدشوندگی سرمایه

نقدشوندگی یعنی اینکه دارایی خریداری شده یا سرمایه‌گذاری‌تان را با چه سرعتی و با چه قیمتی می‌توانید به پول نقد یا معادل آن تبدیل کنید

نقدشوندگی بازارها در ایران به ترتیب زیر است:

  1. سپرده بانکی: به راحتی می‌توانید به بانک بروید و سپرده‌تان را دریافت کنید که با یک نرخ شکست همراه است.
  2. ارز و طلا و سکه: با مراجعه به صرافی و طلافروشی امکان نقد کردن این دارایی ها وجود دارد.
  3. سهام واوراق بهادار: اگر امروز سهام را بفروشید، دو روز کاری بعد به حساب‌تان واریز می‌شود. سهام شرکت‌ها نقدشوندگی متفاوتی دارند ولی بطور متوسط به سرعت قابل نقد شدن است.
  4. دارایی‌های کسب و کار (مواد اولیه، تجهیزات، اجناس و…): ممکن است مدت‌ها خریدار مناسبی برای دارایی‌های کسب و کاری که قبلا داشتید یافت نشود.
  5. املاک و مستغلات: فروش املاک و مستغلات به قیمت مناسب گاهی تا ماه‌ها طول‌ می‌کشد.

 

اهداف سرمایه‌گذاری

این فاکتور همراه با سایر فاکتورها تعیین کننده بازاری است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. هدف شما ممکن است رشد سرمایه در سریع ترین زمان ممکن باشد یا اینکه امنیت سرمایه برای شما اهمیت دارد و حفظ اصل سرمایه در اولویت است. براساس این اهداف متفاوت، تصمیمات متفاوتی در خصوص سرمایه‌گذاری می‌توان گرفت:

  • سرمایه‌گذاری کم ریسک به دلیل اینکه مدتی بعد آن پول را نیاز دارید – اگر نزدیک به بازنشستگی هستید، به احتمال قوی نمی‌خواهید از ارزش پول‌تان کاسته شود زیرا روی آن حساب کرده‌اید. به همین دلیل اگر هدفی مالی دارید که موعد آن نزدیک شده است، سرمایه‌گذاری کم‌ریسک عاقلانه‌تر است. سرمایه‌گذاری‌هایی مانند خرید اوراق مشارکت، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک.
  • سرمایه‌گذاری با ریسک متوسط برای بازدهی بهتر – اگر می‌توانید ریسک بیشتری متحمل شوید و پول‌تان را در آینده نزدیک نیاز ندارید، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بزرگی که پایداری بالایی دارند و ترجیحا سود نقدی خوبی پرداخت می‌کنند گزینه مناسبی است.
  • سرمایه‌گذاری پرریسک برای دست‌یافتن به بازدهی بالا – اگر توانایی ریسک بخش زیادی از پول‌تان برای دست‌یابی به بازدهی بالاتر دارید، پس رشد سریع یک هدف مناسب برای شماست. در این شرایط باید در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که آینده خوبی دارند ولی ریسک‌شان بیشتر است. این گزینه برای زمانی مناسب است که برای مدتی طولانی نیاز به پول ندارید و می‌توانید صبر کنید تا شرکت موردنظر، بزرگ شده و به سود بیشتری دست یابد.

سرمایه‌گذاری با اهداف ترکیبی نیز میسر است.

سن و سال سرمایه گذار

هدف همه از سرمایه‌گذاری یکسان نیست. شاید فردی به فکر جمع‌آوری پول کافی برای دوران بازنشستگی است و شخص دیگر در ابتدای زندگی است و سال‌ها به پول خود نیاز ندارد. بنابراین یکی از دیگر از فاکتورها در سرمایه‌گذاری، این است که تا چه زمان می‌توانید سرمایه‌گذاری را نگهداری کنید. به عبارت دیگر، چه مدت مهلت دارید؟

هر چقدر بتوانید زمان بیشتری سرمایه‌گذاری‌تان را حفظ کنید می‌توانید سود بیشتری بدست آورید. اگر زمان زیادی در اختیار ندارید و کم‌شدن پول‌تان فاجعه‌بار خواهد بود، باید  سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک انجام دهید.

 

میزان تحمل ریسک

به عنوان یک اصل کلی، هرچقدر انتظار بازدهی بیشتری از یک سرمایه‌گذاری داشته باشیم، ریسک آن نیز بالاتر است. علاوه بر این، بعضی‌ها با نوسانات بازار راحت نیستند و نمی‌توانند افت و خیزهای بازارهایی مانند بورس را تحمل کنند. در بازارهایی مانند بورس، همیشه زیان وجود دارد ولی سرمایه‌گذار حرفه‌ای زیان‌های خود را با سودها پوشش می‌دهد.

اگر تحمل زیان ندارید و با هر نوسان بازار، قلب‌تان شروع به تند زدن می‌کند شاید بهتر باشد به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک باشید. اگر شخصی هستید که مایلید برای رسیدن به بازدهی بالاتر در آینده، مقدار زیان موقتی را متحمل شوید، پس سرمایه‌گذاری‌های پرریسک را امتحان کنید.

 

آیا با پول کم هم می شود در ایران سرمایه گذاری کرد؟

بله، میتوان با مبالغ پایین هم سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری با پول کم در مسکن

یکی دیگر از گزینه‌های سرمایه گذاری با پول کم و به طور کلی سرمایه‌گذاری، مسکن است. هرچند این روزها حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید مسکن بخصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران بسیار افزایش یافته است.

اگر بتوانید با توجه به سرمایه خود مسکن یا زمینی مناسب تهیه کنید این گزینه نیز برای سرمایه‌گذاری مناسب است ولی موضوع صحبت ما سرمایه‌گذاری با پول کم است که طبیعتا شامل سرمایه‌ای که با آن بتوان در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرد نمی‌شود.

سرمایه‌گذاری با پول کم در طلا و سکه

طبیعتا با پول کمتر از 10 میلیون تومان نمی‌توان یک سکه بهار آزادی بخرید و پیشنهاد خرید سکه معقول نیست. شاید بتوانید یک نیم سکه یا حتی ربع سکه بخرید. همچنین با توجه به هزینه‌ اضافه‌ای که بابت اجرت ساخت طلا از شما گرفته می‌شود بتوانید کمتر از 7 گرم طلا بخرید.

طلا کالای باارزشی بوده و در هر شرایطی باارزش خواهد ماند. سرمایه‌گذاری بر روی طلا و سکه جذاب و در میان‌مدت و بلندمدت سودده است. اما با سرمایه کم شاید نتوان سوددهی چشمگیری برای آن متصور شد.

سرمایه‌گذاری با پول کم در بانک

شاید اولین جایی که برای سرمایه‌گذاری به ذهن همه افراد می‌آید بانک باشد. یک سرمایه‌گذاری امن و بدون ریسک با سود شخص ماهیانه که بدون هیچ نگرانی به موقع پرداخت می‌شود. اما دو نکته در مورد سرمایه‌گذاری در بانک وجود دارد، اول از همه اینکه با سرمایه کم سود بسیار کمی به شما پرداخت می‌شود و نکته دوم نرخ سود پایین بانک است.

اگر تا حد کمی اخبار اقتصادی را دنبال کرده باشید؛ قطعا می‌دانید طی سال‌های اخیر تورم کشور بیش از 25 درصد بوده است، از طرفی بالاترین نرخ سود بانکی نیز حدود 22 درصد است. بنابراین می‌بینید که با سرمایه‌گذاری در بانک حداکثر شما بتوانید سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کنید و سودآوری قابل توجهی نباید برای خود متصور باشید.

سرمایه گذاری با پول کم در بازار سرمایه

بازار سهام گزینه‌ مناسب سرمایه گذاری با پول کم میباشد. یکی از مزیت‌های بورس این است که با هر مبلغی (بیش از 500 هزار تومان) می‌توان به آن ورود کرد. شما در ابتدای کار با مراجعه به یک کارگزاری، کد بورسی مخصوص به خود را دریافت می‌کنید. این مقدمات ورود شما به بازار سهام را فراهم می‌کند. برای شروع فعالیت در بورس تنها لازم است یک اتصال به اینترنت و یک لپ‌تاپ، موبایل یا کامپیوتر داشته باشید.

 

1) سرمایه گذاری مستقیم با پول کم در بازار سرمایه:

روش مستقیم سرمایه گذاری در بازار سرمایه یکی از متداول ترین روش های سرمایه گذاری در بازار سرمایه است. نکته مهم در روش مستقیم این است که این روش برای همه افراد سرمایه گذار مناسب نیست. فرد سرمایه گذار در روش مستقیم باید به دو عامل تخصص و زمان بسیار توجه کند. در صورتی که فرد تخصص لازم برای تحلیل کردن سهم و وقت لازم برای خرید و فروش را دارد میتواند از این روش استفاده کند اما در صورتی که فرد سرمایه گذار این دو عامل را نداشته باشد سرمایه گذاری مستقیم مناسب این فرد نیست و باید از روش غیر مستقیم استفاده کند.

 

2) سرمایه گذاری با پول کم در صندوق های سرمایه گذاری:

یکی از راههای سرمایه گذاری با پول کم، سرمایه گذاری در بازار سرمایه است. سرمایه گذاری و خرید و فروش مستقیم در بورس زمانی گزینه بسیار خوبی است که شما اطلاعات و تجربه کافی از این بازار و نحوه خرید و فروش داشته باشید در غیر این صورت ریسک سرمایه گذاری در این بازار نیز بالا خواهد بود. پیشتر به سرمایه گذاری غیرمستقیم و صندوق های سرمایه گذاری که گزینه های مختلفی از ریسک و بازدهی را پیش روی سرمایه گذار میگذارد اشاره کردیم. از مزیت این صندوق ها میتوان حداقل به دو مورد زیر اشاره کرد.

  • این صندوق‌ها تحت نظارت افراد خبره و کارشناسان بورسی هستند که سرمایه‌های خرد را جمع می‌کند و با مبلغی زیاد آن را در بازار سرمایه به گردش درمی‌آورند.
  • کارمزد خرید و فروش صندوق، از معامله سهام کم‌تر است.
  • عموما این صندوق ها ضامن نقدشوندگی دارند. بدین معنی که در دوران رکود بازار نیز امکان عدم دسترسی به سرمایه وجود نخواهد داشت و سرمایه گذار هر زمان که اراده کند میتواند پول خود را از این صندوق ها خارج کند.