مزایای سرمایه‌گذاری در املاک چیست؟

مزایای سرمایه‌گذاری در املاک چیست؟

در این مقاله معایب و مزایای سرمایه گذاری در املاک را بررسی خواهیم کرد و اینکه چرا و چگونه میتوانیم در املاک سرمایه کذاری کنیم تا موفق شویم.

دردسر کمتر در تامین سرمایه

مسکن یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر فرد است در طول زندگی است. در هرم سلسله مراتب نیازهای «مازلو» که یکی از نظریه‌های مهم درمورد نیازهای اساسی انسان و برانگیختگی او برای رفع این نیازها است، مسکن جزو نیازهای زیستی عنوان شده که در اوج سلسله مراتب قرار دارند و بیشترین تاثیر را بر رفتار فرد می گذارد. تا برآورده شدن این نیازها عمده فعالیت‌های هر فرد حول محور برآوردن این نیازها خواهد بود.

به دلیل همین نقش حیاتی مسکن و تلاش افراد برای تامین آن، دولت‌ها نیز برای رفاه شهروندان خود را مکلف به فراهم آوردن مسکن می‌دانند و تلاش می‌کنند دستیابی به مسکن را برای همه طبقات اجتماعی آسان کنند. به دلیل گرانی قیمت خانه و در راستای تأمین این نیاز، معمولا دولت وام‌ها و تسهیلاتی به افراد می‌دهد و روند خرید خانه آنها را آسان تر می کند.

سرمایه‌گذاری در املاک راحت‌تر از سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر است

همان طور که پیش‌تر هم اشاره شد، برای سرمایه‌گذاری، به جز مسکن حوزه‌های مختلفی وجود دارد. مثل: دلار، سپرده بانکی

بورس و فرا بورس، سکه، صندوق سرمایه‌گذاری، اوراق با درآمد ثابت.

اما فرق این حوزه‌ها با سرمایه‌گذاری در بازار مسکن این است که در این حوزه‌ها دانش و تخصص لازم است. هرچند بازار بورس و فرا بورس برای سرمایه‌گذاری بسیار پرطرفدار هستند و بسیار پیش می‌آید که سود سرشاری نیز نصیب سهام‌داران می‌کنند اما مشکل بزرگ سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به داشتن دانش و تخصص و قدرت تحلیل بسیار بالا است.

حال اینکه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن عموما مبحثی تخصصی نیست و تنها نیاز به کمی جست‌وجو و تحقیق برای قیمت در مناطق و محلات مختلف دارد تا بتوان بودجه موجود را با بهترین انتخاب ممکن تطبیق داد.

بازگشت درآمد جذاب و پایدار

یکی از ویژگی‌های کلیدی و مزایای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، نسبت قابل توجهی از کل درآمد حاصل از درآمد اجاره در طولانی مدت است که از آن با عنوان نرخ بازده اجاره در طول یکسال یاد می‌شود.

طی یک دوره ۳۰ ساله از سال ۱۹۷۷ تا سال ۲۰۰۷، تقریبا ۸۰٪ از کل فروش املاک و مستغلات ایالات متحده از جریان درآمد حاصل شد. سرمایه‌گذاری‌هایی که بیشتر بر درآمد تکیه می کنند، نسبت به سرمایه‌گذاری که بیشتر به ارزش بازده سرمایه اتکا دارند، کمتر بی ثبات هستند و این به کاهش نوسانات کمک می کند.

 

این کاهش ریسک از مزایای سرمایه‌گذاری در بازار املاک است. اضافه کردن املاک و مستغلات به مجموعه‌ای از دارایی‌های متنوع می‌تواند نوسانات را کاهش دهد و بازده بالاتری برای هر واحد از ریسک فراهم کند. بازده بالاتر از مزایای سرمایه‌گذاری در املاک است.

افزایش ثبات در دارایی

بسیاری از سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند از طریق تخصیص بودجه به انواع مختلف دارایی‌ها و اوراق بهادار، ریسک کلی سرمایه خود را کاهش دهند. به عبارت دیگر همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارند. این تنوع دارایی‌ها کمک می‌کند مطمئن شوید بخشی از سرمایه‌گذاری شما جایش امن است و ریسک زیادی متحمل نمی‌شود.

اضافه کردن سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به سایر سرمایه‌گذاری‌ها به جبران نوسان سایر دارایی‌های پرخطر کمک می‌کند، در نتیجه کاهش سطح ریسک کلی بازده سرمایه شما هم بیشتر می‌شود.

اطمینان از رشد سرمایه

بازار مسکن در سال ۹۷ رشد قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. رشد ۶۶% قیمت مسکن سبب شد معادلات در این حوزه به هم بریزد و کسانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده بودند برنده باشند.

اگرچه همیشه وضعیت تورم به این شکل نیست اما مسکن جزو کالاهایی است که همیشه افزایش قیمت را تجربه کرده. یکی از دلایل افزایش قیمت، افزایش تقاضا است و با توجه به نیروی جوان کشور و نیاز دائم برای مسکن که از مزایای بازار املاک است این بازار تا چندین سال دچار کاهش قیمت نمی‌شود.

 

اما در ایران داستان کمی متفاوت است. تورم شما را وادار می‌کند هرسال خانه‌ای کوچک‌تر اجاره کنید. بنابراین نگه داشتن پول و هزینه نکردن برای سرمایه‌گذاری در املاک توجیه اقتصادی ندارد.

امنیت روانی صاحبخانه بودن

هزینه مسکن به طور متوسط تا دو سوم درآمد ماهیانه ایرانیان را به خود اختصاص می‌دهد و مانند بسیاری از کشورهای دیگر در ایران هم ملک ارزشمند ترین دارایی خانواده است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم داشتن مسکن و سرپناه از اصلی‌ترین نیازهای بشر است.

این نیاز به دلیل تورم در ایران اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. در کشوری که سطح قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند اجاره‌نشینی گزینه نامعقولی نیست و حتی دردسرهایی مثل مالیات و تعمیرات را هم ندارد.

کنترل صد درصد روی سرمایه

در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری نمی‌توان سرمایه را کاملا کنترل کرد چرا که هر بازار مشکلات خودش را دارد. در بازار ارز و طلا احتمال سرقت و هزینه نگهداری بالا و در بازار بورس و فرابورس مسئله شخص واسط وجود دارد علاوه بر این ریسک دارد و ممکن است ارزش آن سقوط کند. در حالی که از مزایای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن این است که مشکلات ذکر شده را ندارد.

 

زیرشاخه‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

سرمایه‌گذاری در املاک فقط به معنی خرید مسکن نیست. اگر در حال حاضر قدرت خرید مسکن را ندارید مشارکت و پیش خرید می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای شما باشد. یا در صورتی که سرمایه راکد زیادی دارید خرید خانه و ساخت آپارتمان گزینه مناسبی برای شما به شمار می‌رود.

مزیت پیش‌خرید امکان پرداخت مرحله‌ای اقساط با توجه به پیشرفت ساخت خانه است. البته پیش از پیش خرید باید از نظر حقوقی تمام جوانب را بررسی کنید اما ریسک این سرمایه‌گذاری به نسبت دیگر حوزه‌ها کمتر است و با کمی تحقیق می‌توان از صحت قرارداد اطمینان حاصل کرد.

اهمیت سرمایه‌گذاری در املاک در ایران

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری در املاک است. املاک و مستغلات در چند دهه اخیر نقش پررنگی در تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و اشتغال داشته‌اند و مشاغل زیادی در حوزه صنعت ساختمانی ایجاد شدند که در حال حاضر نیز فعال هستند.

از مزایای سرمایه‌گذاری در املاک این است که ساختمان صنعت اول ایران به شمار می‌رود و مسکن سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی دارد. این در حالی است که سهم بازارهای دیگر مانند کشاورزی و صنعت و معدن کمتر است. با در نظر گرفتن تقاضای مسکن و جمعیت جوان کشور که به مسکن نیاز دارند این سهم همچنان روند افزایشی دارد.

سخن آخر

  1. مزایای سرمایه‌گذاری در املاک به نسبت سایر سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر است و همین سبب می‌شود اولویت بالاتری داشته باشد.
  2. سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف ریسک‌های مربوط به خود را دارد و کار را کمی مشکل می‌کند. مثلا در بازار بورس تخصصی بودن مشکل اصلی است.
  3. سرمایه‌گذاری در املاک در ایران سودآور است چرا که سهم صنعت ساختمان در تولید ناخالص داخلی نسبت به صنایع دیگر بیشتر است